خرید وایر شمع خودرو پرتوناب با قیمت مناسب

0

خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی دارند. وایر شمع یکی از 30 هزار قطعه تشکیل‌دهنده خودرو است که البته در خودروهای جدید حذف شده است. این قطعه وظیفه انتقال الکتریسیته به شمع برای احتراق سوخت را دارد. ما در این مقاله به مفهوم وایر شمع، کارکرد، اجزا و مشکلات رایج آن می‌پردازیم و به شما در خرید وایر شمع انواع خودرو مخصوصا خرید وایر شمع پراید و پژو کمک خواهیم کرد.

وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

مقالات زیادی درباره شمع خودرو -بخشی از خودرو که با گرفتن برق از کوئل جرقه می‌زند و بنزین را در داخل محفظه احتراق می‌سوزاند- صحبت می‌کنند. اما درباره وایر شمع کمتر بحث می‌شود. این وایرها، سیم‌های مخصوصی هستند که رابط میان کوئل و شمع می‌باشند.
به طور مختصر باتری برق مورد نیاز خودرو را تامین می‌کند. اما این برق برای تامین انرژی لازم و برای احتراق بنزین کم است. کوئل که نوعی سیم‌پیچ است این برق را از باتری دریافت‌کرده و آن را تا حد زیادی تقویت می‌کند. سپس آن را از طریق سیم‌های خاصی به نام وایر شمع به شمع‌ها می‌فرستد. شمع‌ها که بر روی سیلندر قرار گرفته‌اند با دریافت برق با ولتاژ بالا از طریق سیم‌ها، جرقه‌زده و بنزین را در داخل محفظه احتراق می‌سوزانند.
همان‌طور که می‌بینید وایر شمع بخش مهمی از سیستم تامین الکتریسیته خودرو را تشکیل می‌دهد. شمع‌ها پس از پیمودن مقدار مشخصی از مسیر باید تعویض گردند. اما استفاده از شمع‌های نو با وایرهای فرسوده، نمی‌تواند تغییری در بهره‌وری خودرو ایجاد کند. در خودروهای جدید وایر شمع حذف‌ شده است و برای جلوگیری از افت انرژی الکتریکی در حین انتقال آن در سیم، شمع به طور مستقیم بر روی کوئل نصب شده است.

وایر شمع

ساختار وایر شمع

سیم‌های شمع همگی از تعداد انگشت‌شماری قطعات اصلی تشکیل شده‌اند که شامل موارد زیر هستند:

  • هادی مرکزی
  • یک یا چند لایه عایق
  • غلاف خارجی
  • اتصال ترمینال شمع و کوئل
  • چکمه‌های ترمینال

هسته اصلی هر وایر شمع یک سیم رسانا است که بخشی از مدار بین سیم پیچ احتراق (کوئل) و شمع را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که یک الکترود از هر شمع به زمین متصل شده است، هر وایر شمع فقط شامل یک سیم است و سیمی که از شمع به زمین متصل شده، بلوک موتور و یک تسمه اتصال به زمین، قسمت دیگر این مدار را کامل می‌کنند.
وایر شمع هرگز با سیم زمین در تماس نیست، در غیر این صورت برق تخلیه می‌گردد. به همین دلیل، سیم مرکزی و رسانای وایر شمع در یک ماده عایق محصور شده است. این ماده باید انعطاف‌پذیر بوده و همچنین، در برابر حرارت مقاوم باشد، بنابراین، معمولاً از موادی مانند لاستیک EPDM و سیلیکون ساخته می‌شود.

هر انتهای سیم شمع دارای یک اتصال ترمینال است. یک “چکمه” لاستیکی هر پایانه را می‌پوشاند. یک طرف سیم با کانکتور‌های فشاری به شمع متصل می‌شود و طرف دیگر به کوئل منتهی می‌گردد. اگرچه چکمه‌ها در دو طرف وجود دارند، اما عایق‌بندی در طرف شمع قوی‌تر است.

از آنجا که مقدار کمی رطوبت می‌تواند مانع از روش‌شدن موتور و جرقه‌زنی شمع گردد، جلوگیری از نفوذ آب اهمیت زیادی دارد. برای بهبود عایق‌بودن سیم وایر، گاهی از «گریس دی الکتریک» استفاده می‌شود. مقدار کمی از آن در داخل چکمه لاستیکی در انتهای هر سیم استفاده می‌شود تا رطوبت را از بین ببرد.

برای کاهش تداخل فرکانس رادیویی (RFI) تولید‌شده توسط برق عبوری از سیم‌ها، که ممکن است باعث اختلال در عملکرد سیستم‌های الکترونیکی حساس در وسایل نقلیه مدرن یا تداخل با رادیو خودرو شود، از مواد مختلفی در شمع و وایر مربوطه استفاده می‌شود:

  • هادی‌های مسی
  • پودر کربن فشرده به عنوان رسانا در وایر شمع، که به عنوان یک مقاومت هم عمل می‌کند.
  • سیم فولادی ضدزنگ به صورت یک سیم پیچ در وایر شمع با مقاومت حدود 1300 اهم بر متر. این سیم هم به عنوان هادی و هم مقاومت عمل می‌کند.

ساختار وایر شمع

دلایل و نشانه های خرابی وایر شمع

سیم‌های وایر نیز مانند سایر قطعات خودرو، پس از مدتی به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض پیدا ‌می‌کنند. علاوه‌بر گذشت زمان، که می‌تواند نقش مهمی در خرابی وایر شمع داشته‌باشد، موارد زیر نیز سرعت خرابی را بیشتر می‌کنند.

ارتعاش موتور: لرزش مداوم موتور می‌تواند کانکتورهای چکمه را در قسمت شمع شل کند. با شل‌شدن چکمه‌ها، ولتاژ بیشتری برای روشن‌شدن شمع مورد نیاز است و به مرور به کوئل و سیم وایر آسیب وارد می‌شود. بنابراین، لازم است هرچند وقت یکبار کانکتورها را محکم کنید.

حرارت موتور: گرمای موتور می‌تواند با گذشت زمان عایق، محافظ حرارتی و چکمه‌ها را از بین ببرد. چکمه آسیب‌دیده می‌تواند بر عملکرد شمع تأثیر بگذارد و عایق خراب هم می‌تواند مسیر جریان برق را تغییر دهد.

ساییدگی: سیم‌های شمع اغلب با سایر قطعات موتور در تماس هستند. این اصطکاک می‌تواند به عایق آسیب برساند و منجر به پرش ولتاژ به زمین به جای رسیدن به شمع شود.

همان‌طور که ذکر شد، سیم‌های شمع نقش مهمی در احتراق بنزین خودرو دارند و برق ولتاژ بالا را به شمع‌ها می‌رسانند. این بار ولتاژ بالا، گرمای زیادی ایجاد می‌کند. به همین دلیل با گذشت زمان، سیم‌ها شکننده می‌شوند، ترک می‌خورند یا به‌طور کلی، قطع می‌شوند.
وایرهای معیوب شمع بر کیفیت احتراق بنزین در وسیله نقلیه تأثیر می‌گذارد و سبب کاهش عملکرد موتور، شتاب و بهره‌وری سوخت می‌شوند. علاوه بر این، مشکلاتی که در محفظه احتراق ایجاد می‌شود می‌تواند منجر به خاموش‌شدن موتور شود. در بسیاری از مواقع چراغ چک موتور روشن می‌گردد که نشانه‌ای از خرابی وایر شمع‌ها است.
توجه داشته باشید که این علائم می‌توانند بسیار شبیه علائم خرابی شمع باشند، بنابراین، احتمالا مجبور خواهید شد شمع و وایرهای آن را به‌طور همزمان عوض کنید. هر شمع به یک وایر متصل است و در صورت فرسودگی، بهتر است تمام این مجموعه را تغییر دهید.

خرابی وایر شمع

 

نحوه نگهداری از وایر شمع خودرو

علاوه بر مدت‌زمان تعیین شده طول عمر وایر که توسط تولیدکننده‌ها و کارخانه‌های سازنده مشخص می‌شود، نحوه نگهداری و استفاده از وایر شمع نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش کارایی و طول عمر این قطعه دارد. یکی از مهم‌ترین اختلالاتی که منجر به خرابی زودهنگام وایر شمع می‌شود، اصطلاحا برق‌دزدی یا نشتی جریان برق عنوان می‌شود که باید با بررسی‌های دقیق و دوره‌ای از دچار شدن خودرو به این مشکل جلوگیری کرد. نگهداری صحیح از وایر شمع از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود در طول مدت تعیین‌شده استاندارد برای وایر، نیاز به تعویض یا تعمیر این قطعه مصرفی نداشته باشیم.

راهکارهایی برای نگهداری از وایر شمع خودرو:

  • مراقبت از وایر شمع و جلوگیری از تماس آن‌ها با هر نوع جسم تیز و برنده
  • پیشگیری از اتصال وایر شمع با هرگونه احتمال سوختگی در موتور
  • جلوگیری از خم‌شدگی شمع وایر و تا کردن و شکستن آن‌ها
  • توجه و دقت به کیفیت وایر شمع و استاندارد آن هنگام خرید
  • عدم بریدن یا جدا کردن رویه وایر شمع و آسیب به آن

دانستنی‌های بیشتر درباره وایر شمع

وایر شمع بخشی از سیستم الکتریکی خودرو است که برق را از کوئل به شمع می‌رساند. این برق برای روشن‌کردن شمع و در نتیجه احتراق بنزین در داخل محفظه سوخت استفاده می‌شود. وایرهای شمع در خودروهای جدید حذف شده‌اند. آنها از یک بخش رسانا، عایق ضخیم در اطراف قسمت هادی مرکزی، دو ترمینال در دو انتها و دو چکمه عایق در محل اتصال دو ترمینال به شمع و کوئل تشکیل شده‌اند. هر وایر شمع تنها از یک سیم تشکیل شده است و مدار با بخش‌های اتصال به زمین کامل می‌گردد. خرابی وایر شمع و شمع‌ها معمولا علائم یکسانی دارند. این علائم شامل روشن‌شدن چراغ چک موتور، کاهش بهره‌وری و حتی روشن‌نشدن خودرو است. برای اطمینان از صحت این سیم‌ها، لازم است هر چند وقت‌ یکبار آنها را بررسی و محکم کرده و در صورت لزوم تعویض نمایید.

قیمت وایر شمع پرتوناب

نوسانات قیمت ارز در بازار تاثیرات چشمگیری بر کیفیت و قیمت تمام صنایع و کالاها برجای گذاشته‌است. با این وجود، شرکت پرتوناب با سابقه‌ای درخشان در زمینه تولید، فروش و تامین قطعات خوردو از جمله وایر شمع خوردو در ایران، مفتخر بوده‌است تا با کیفیت‌ترین قطعات خودرو در ایران را تولید کند و نیاز هم وطنان گرامی را به محصولات گران قیمت خارجی برطرف نماید. شرکت پرتوناب به جرئت مدعی بر این است که قطعاتی هم تراز با نمونه‌های خارجی تولید می‌کند. شرکت پرتوناب همواره کوشیده است تا بهترین کیفیت و برترین خدمات را در اختیار مصرف کنندگان گرامی قرار دهد و نیاز به قطعات خارجی را به حدقل رساند.
برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و آگاهی از قیمت‌ها تماس حاصل فرمایید: ٤٦٨٤٨٤٥٠ – ٠٢١

خرید وایر شمع انواع خودرو پراید و پژو

پرتوناب یکی از معتبرترین و با سابقه‌ترین برندهای وایر شمع در ایران است که برای انواع خودرو اقدام به تولید وایر شمع با کیفیت کرده است. پرتوناب از بهترین مواد اولیه در تولید قطعات تولیدی خود بهره می‌برد. وایر شمع در انواع خودرو متفاوت است و بر اساس عملکرد خودرو باید وایر شمع متناسب با همان در خودرو استفاده کرد. بر همین اساس قیمت وایر شمع‌ها متناسب با نوع خودرو متغیر خواهد بود. همکاران ما در پرتوناب همواره پاسخگوی نیاز‌ها و پرسش‌های شما پیرامون خرید محصولات ما خواهند بود.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.