در جواب رضایت مشتری چه بگوییم ؟

0

در جواب رضایت مشتری چه بگوییم

تا حالا شده یه مشتری بیاد بهت بگه «دمت گرم، خیلی کارتون درسته!» و تو ندونی چی جوابش رو بدی؟ بعضیا فقط یه «مرسی» میگن و رد میشن، بعضیا هم سعی می‌کنن حرفه‌ای‌تر برخورد کنن و اون رابطه رو قوی‌تر کنن. اما اگه بتونی یه جوری جواب بدی که هم مشتری خوشحال‌تر بشه، هم یه جورایی دوباره برگرده پیشت، چی؟

اینجاست که یه ابزار کوچیک ولی باحال می‌تونه کمکت کنه. یه چیزی که نه‌تنها جواب رضایت مشتری رو حرفه‌ای‌تر می‌کنه، بلکه باعث می‌شه بیشتر بهت سر بزنن و حس کنن که واقعا براشون ارزش قائلی. حالا این ابزار چیه؟ یه کم جلوتر برو تا بهت بگم!

چرا جواب دادن به رضایت مشتری مهمه؟

تا حالا دقت کردی وقتی یه مشتری ازت تعریف می‌کنه، یه جورایی حس خوبی بهت دست می‌ده؟ انگار کل زحمتی که کشیدی، توی یه لحظه ارزشش رو پیدا می‌کنه. اما چیزی که خیلیا حواسشون بهش نیست اینه که این لحظات فقط یه تعریف ساده نیست؛ یه فرصت طلاییه! اگه بتونی درست ازش استفاده کنی، نه‌تنها همین مشتری رو همیشه کنار خودت نگه می‌داری، بلکه باعث می‌شی که بقیه هم از تجربه‌ش بشنون و بیان سمت کسب‌وکارت.

فکرش رو بکن، یکی میاد ازت خرید می‌کنه، خوشش میاد، تعریف می‌کنه، تو هم یه جواب درست و حسابی بهش می‌دی که حس کنه چقدر براش ارزش قائلی و این آدم تبدیل می‌شه به یه تبلیغ زنده برای کسب‌وکارت! حالا اگه همین موقع فقط یه «مرسی» بگی و رد بشی، عملا یه فرصت خوب رو از دست دادی. پس این که چطور جواب رضایت مشتری رو بدی و یک سیستم سازی کسب و کار ایجاد کنی، خیلی مهم‌تر از چیزیه که فکرش رو می‌کنی!

اشتباهات رایج در پاسخ به مشتریان راضی

حالا بیایم ببینیم چه اشتباهاتی رو نباید مرتکب بشیم. یه سری جوابای کلیشه‌ای هستن که شاید در نگاه اول محترمانه به نظر برسن، ولی در واقع دارن مکالمه رو می‌کشن و ارتباط رو نصفه‌نیمه رها می‌کنن. مثلا:

  • فقط گفتن مرسییا لطف دارین“: این جوابا خیلی خشک و کوتاهه. مشتری وقتی یه چیز مثبت می‌گه، انتظار یه واکنش واقعی‌تر داره.
  • بی‌تفاوت بودن: بعضیا حتی یه تشکر خشک و خالی هم نمی‌کنن، انگار نه انگار! این باعث می‌شه مشتری حس کنه نظرش برات مهم نیست.
  • عوض کردن بحث: یه عده وقتی کسی ازشون تعریف می‌کنه، سریع بحث رو عوض می‌کنن. در حالی که اگه یه کم بیشتر روی این لحظه سرمایه‌گذاری کنی، می‌تونی یه ارتباط عمیق‌تر بسازی.

چطور جواب رضایت مشتری رو حرفه‌ای بدیم؟

وقتی یه مشتری راضی بهت بازخورد مثبت می‌ده، بهترین فرصت رو داری که رابطه‌ات رو باهاش قوی‌تر کنی. اگه فقط یه “ممنون” بگی و رد بشی، شاید یه لبخند بزنه، اما اگه یه تعامل سازنده ایجاد کنی، ممکنه به یه مشتری وفادار تبدیل بشه. پس بیا ببینیم چطوری می‌تونی این موقعیت رو به بهترین شکل استفاده کنی.

با سوال اونو به یک همکاری دعوت کن

اول از همه، همیشه تشکر کن، اما بعدش یه سوال باز بپرس تا مکالمه ادامه پیدا کنه. مثلا بگو: “خیلی خوشحالم که راضی بودین! دوست دارم بدونم کدوم بخش بیشتر براتون جذاب بود؟” این سوال باعث می‌شه مشتری بیشتر توضیح بده و تو هم اطلاعات بهتری از نظرش بگیری.

بهش حس خاص منتقل کن

بعدش می‌تونی یه حس خاص بودن بهش بدی. مثلا بگی: “نظر شما برای ما خیلی ارزشمنده، چون داریم تلاش می‌کنیم هر روز بهتر بشیم!” این جمله باعث می‌شه مشتری حس کنه که بازخوردش واقعا مهمه و یه تأثیر مثبت روی کسب‌وکارت داره.

عضو باشگاه مشتریانت بکنش

اگه یه باشگاه مشتریان یا برنامه وفاداری داری، می‌تونی ازش استفاده کنی و یه پیشنهاد یا هدیه کوچیک بدی. مثلا بگی: “برای قدردانی از شما، یه امتیاز ویژه توی حساب‌تون اضافه کردیم!” این کار نه‌تنها خوشحالش می‌کنه، بلکه احتمال این که دوباره ازت خرید کنه رو بیشتر می‌کنه.

بهش بگو برات توی شبکه‌های اجتماعی نظر بزاره

در نهایت، اگه ببینی که یه مشتری خیلی راضی و پرانرژی هست، ازش بخواه که نظرش رو توی شبکه‌های اجتماعی یا سایتت منتشر کنه. مثلا بگی: “اگه دوست داشتین، خوشحال می‌شیم نظرتون رو با بقیه هم به اشتراک بذارین!” این کار هم به برندت کمک می‌کنه، هم مشتری رو به یه سفیر تبدیل می‌کنه.

خلاصه، یه تشکر ساده رو به یه فرصت برای ارتباط عمیق‌تر تبدیل کن و از هر بازخورد مثبتی به نفع کسب‌وکارت استفاده کن!

نمونه‌هایی از پاسخ‌های مؤثر و جذاب

حالا چند تا مثال از جوابایی که می‌تونی استفاده کنی:

مشتری: “واقعاً از خدمات شما راضی بودم، خیلی حرفه‌ای هستین!”

جواب خوب: “چقدر عالی! خوشحالیم که تجربه خوبی داشتین. چیزی هست که فکر کنین بتونیم بهترش کنیم؟

مشتری: “کیفیت کارتون خیلی بالاست، از انتخابم راضی‌ام!”

جواب خوب: “خیلی خوشحالیم که این حسو دارین! نظرات شما برای ما مهمه، دوست دارین تو خرید بعدی یه تخفیف کوچیک مهمون ما باشین؟

چطور از رضایت مشتری برای افزایش فروش استفاده کنیم؟

حالا وقتشه که یه قدم جلوتر بریم. اگه یکی ازت راضی باشه و درست باهاش ارتباط بگیری، می‌تونی اون رو تبدیل به یه مشتری وفادار کنی. یکی از بهترین راه‌ها اینه که ازش بخوای که تجربه‌ش رو با بقیه به اشتراک بذاره. مثلا بگی: “ممنون از نظرتون! خوشحال می‌شیم اگه دوستاتون رو هم با ما آشنا کنین. برای معرفی دوستانتون یه هدیه ویژه داریم!”

باشگاه مشتریان و نقش اون در حفظ ارتباط با مشتریان راضی

باشگاه مشتریان یه ابزار فوق‌العاده برای نگه داشتن مشتریای راضیه. خیلی ساده بگم، وقتی یه نفر یه تجربه خوب ازت داره، اگه یه دلیل خوب برای برگشتنش بهش بدی، دیگه محاله از دستش بدی! یه باشگاه مشتریان خوب بهت این امکان رو می‌ده که بهشون امتیاز بدی، تخفیف‌های ویژه ارائه کنی و با پیامک باهاشون در ارتباط باشی.

چطور با دستگاه پوز باشگاه مشتریان، مشتری‌های وفادار بسازیم؟

اینجاست که دستگاه پوز تارگت وارد ماجرا می‌شه. این دستگاه نه‌تنها یه دستگاه پرداخت عادیه، بلکه یه سیستم کامل برای مدیریت مشتریانت هم هست. مشتری وقتی ازت خرید می‌کنه، فقط کافیه شماره‌شو وارد کنه و از اون لحظه، کارت بانکی‌ش به کارت عضویتش تو باشگاه مشتریان تبدیل می‌شه. از اینجا به بعد، تو می‌تونی بهش تخفیف بدی، برای خریدهای بعدی امتیاز بذاری و تو روز تولدش براش پیامک تخفیف بفرستی. حتی می‌تونی کل تراکنش‌ها رو رصد کنی و آمار فروش رو به صورت لحظه‌ای ببینی.

تصور کن یه مشتری میاد ازت خرید می‌کنه، تو بهش یه تخفیف کوچیک برای خرید بعدی می‌دی، بعد تارگت خودش یه پیامک یادآوری می‌فرسته که تخفیفش داره تموم می‌شه، اونم دوباره برمی‌گرده خرید می‌کنه. این چرخه همین‌طور ادامه پیدا می‌کنه و مشتری تبدیل به یه مشتری دائمی می‌شه. به همین راحتی!

جمع‌بندی: یه جواب خوب، یه مشتری همیشگی!

همه این حرفا رو زدیم که برسیم به اینجا: جواب دادن به رضایت مشتری فقط یه تشکر ساده نیست، یه فرصته! اگه بتونی درست جواب بدی، مشتری برات تبلیغ می‌کنه، دوباره برمی‌گرده و حتی ممکنه دوستاش رو هم بیاره. اگه هم از یه ابزار حرفه‌ای مثل تارگت استفاده کنی، کل این فرایند به‌صورت خودکار و حرفه‌ای انجام می‌شه. پس دفعه بعد که یه مشتری ازت تعریف کرد، بدون که یه فرصت بزرگ جلوت قرار گرفته، ازش بهترین استفاده رو ببر!

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.