ممیزی چیست؟ آیا برگزاری ممیزی الزامی است؟

0

ممیزی چیست؟ ممیزی عبارت است از بررسی یا بازرسی دفاتر مختلف توسط حسابرس و به دنبال آن بررسی فیزیکی موجودی کالا برای اطمینان از اینکه تمامی بخش ها از سیستم ثبت اسناد و مدارک ثبت معاملات پیروی می کنند. برای اطمینان از صحت صورت های مالی ارائه شده توسط سازمان انجام می شود.

دوره ایزو منجر به اخذ گواهینامه ایزو می‌شود. گواهینامه ایزو تضمین می‌کند که سیستم مدیریت یک کسب‌وکار یا سازمان با الزامات سازمان بین‌المللی استانداردسازی، مطابقت دارد.

ISO که یک سازمان بین‌المللی و غیردولتی است، مقررات بسیار استاندارد شده‌ای را برای اطمینان از کارایی، ایمنی و کیفیت تدوین می‌کند.

نحوه انجام ممیزی

حسابرسی می تواند به صورت داخلی توسط کارکنان یا روسای یک بخش خاص و به صورت خارجی توسط یک شرکت خارجی یا یک حسابرس مستقل انجام شود. ایده این است که حساب‌ها توسط یک مقام مستقل بررسی و تأیید شود تا اطمینان حاصل شود که همه دفاتر حساب‌ها به شیوه‌ای منصفانه انجام می‌شوند و هیچ گونه اظهارنظر نادرست یا تقلبی در حال انجام نیست.

همه شرکت‌های سهامی عام باید حساب‌های خود را قبل از اعلام نتایج خود برای هر فصل، توسط یک حسابرس مستقل حسابرسی کنند.

چه کسی می تواند حسابرسی انجام دهد؟ در هند، حسابداران رسمی از ICAI یا موسسه حسابداران خبره هند می‌توانند حسابرسی مستقل هر سازمانی را انجام دهند. CPA یا حسابدار رسمی رسمی حسابرسی را در ایالات متحده انجام می دهد.

مراحل ممیزی

در فرآیند حسابرسی چهار مرحله اصلی وجود دارد. اولین مورد، تعریف نقش حسابرس و شرایط تعهد است که معمولاً به صورت نامه ای است که به طور مقتضی توسط مشتری امضا می شود.

مرحله دوم، برنامه ریزی حسابرسی است که شامل جزئیات مهلت ها و بخش هایی است که حسابرس تحت پوشش قرار می دهد. آیا این یک بخش واحد یا کل سازمانی است که حسابرس تحت پوشش آن است. ممیزی بسته به ماهیت ممیزی می تواند یک روز یا حتی یک هفته طول بکشد.

مرحله مهم بعدی جمع آوری اطلاعات از حسابرسی است. زمانی که حسابرس حساب‌ها را حسابرسی می‌کند یا صورت‌های مالی کلیدی یک شرکت را بازرسی می‌کند، یافته‌ها معمولاً در یک گزارش ارائه می‌شوند یا به روشی سیستماتیک جمع‌آوری می‌شوند.

آخرین و مهمترین عنصر حسابرسی گزارش نتیجه است. نتایج در گزارش حسابرس مستند شده است.

انواع حسابرسی

ممیزی های خارجی

حسابرسی های انجام شده توسط طرف های خارجی می تواند در حذف هرگونه سوگیری در بررسی وضعیت مالی یک شرکت بسیار مفید باشد. حسابرسی مالی به دنبال شناسایی تحریف های بااهمیت در صورت های مالی است. اظهارنظر حسابرس بدون صلاحیت، یا تمیز، به کاربران صورت‌های مالی اطمینان می‌دهد که صورت‌های مالی دقیق و کامل هستند. بنابراین، حسابرسی های خارجی به ذینفعان اجازه می دهد تا تصمیمات بهتر و آگاهانه تری در رابطه با شرکت مورد حسابرسی اتخاذ کنند.

حسابرسان خارجی مجموعه ای از استانداردها را دنبال می کنند که متفاوت از استانداردهای شرکت یا سازمانی است که آنها را برای انجام کار استخدام می کند. بزرگترین تفاوت بین حسابرسی داخلی و خارجی، مفهوم استقلال حسابرس خارجی است. هنگامی که حسابرسی توسط اشخاص ثالث انجام می شود، نظر حسابرس حاصل در مورد موارد مورد حسابرسی (مالی، کنترل های داخلی یا یک سیستم) می تواند صادقانه و صادقانه باشد بدون اینکه بر روابط کاری روزانه در شرکت تأثیر بگذارد.

ممیزی های داخلی

حسابرسان داخلی توسط شرکت یا سازمانی که برای آن حسابرسی انجام می دهند به کار گرفته می شوند و گزارش حسابرسی حاصل مستقیماً در اختیار مدیریت و هیئت مدیره قرار می گیرد. حسابرسان مشاور، در حالی که در داخل استخدام نمی شوند، از استانداردهای شرکتی که در حال حسابرسی هستند، بر خلاف مجموعه استانداردهای جداگانه استفاده می کنند. این نوع حسابرسان زمانی استفاده می شوند که یک سازمان منابع داخلی برای حسابرسی بخش های خاصی از عملیات خود را نداشته باشد.

نتایج حسابرسی داخلی برای ایجاد تغییرات مدیریتی و بهبود کنترل های داخلی استفاده می شود. هدف حسابرسی داخلی اطمینان از رعایت قوانین و مقررات و کمک به حفظ گزارشگری مالی دقیق و به موقع و جمع آوری داده ها است. همچنین با شناسایی نواقص در کنترل داخلی یا گزارشگری مالی قبل از بررسی توسط حسابرسان خارجی، برای مدیریت مفید است.

حسابرسی خدمات درآمد داخلی (IRS)

خدمات درآمد داخلی (IRS) همچنین به طور معمول ممیزی را برای تأیید صحت اظهارنامه مالیات دهندگان و معاملات خاص انجام می دهد. هنگامی که IRS یک شخص یا شرکت را حسابرسی می کند، معمولاً مفهوم منفی دارد و به عنوان مدرکی دال بر نوعی تخلف از سوی مالیات دهندگان تلقی می شود. با این حال، انتخاب شدن برای ممیزی لزوماً نشان دهنده هر گونه تخلف نیست.

انتخاب حسابرسی IRS معمولاً با فرمول های آماری تصادفی انجام می شود که اظهارنامه مالیات دهندگان را تجزیه و تحلیل کرده و آن را با اظهارنامه های مشابه مقایسه می کند. همچنین در صورتی که مالیات دهندگان با شخص یا شرکت دیگری معامله داشته باشند که در حسابرسی خود اشتباهات مالیاتی دارند، ممکن است یک مالیات دهنده نیز برای بازرسی انتخاب شود.

سه نتیجه احتمالی حسابرسی IRS وجود دارد: عدم تغییر در اظهارنامه مالیاتی، تغییری که توسط مالیات‌دهنده پذیرفته می‌شود یا تغییری که مالیات‌دهنده با آن موافق نیست. اگر تغییر پذیرفته شود، مالیات‌دهنده ممکن است مالیات یا جریمه‌های اضافی بدهکار باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.