۵ فیلم سینمایی برتر رضا عطاران که باید ببینید

0

به گزارش ماندالا مگ، رضا عطاران از محبوب‌ترین کارگردانان و بازیگران حوزه طنز ایران بوده که آثار جذابی در طول سالیان فعالیت خود خلق کرده است. این مطلب به معرفی بهترین فیلم های رضا عطاران می‌پردازد.

نگاهی کوتاه به کارنامه کاری رضا عطاران بیش از هرچیز حاکی از فعالیت حساب‌شده و با برنامه اوست. عطاران کارگردان و بازیگری بی‌ادعا و ساده است که نهایت تلاش خود را برای خنداندن مخاطبان به کار می‌برد.

عطاران هم مانند شمار قابل توجهی از طنزپردازان به نام این روزهای ایران، شاگرد مهران مدیری و یکی از کشف‌های او محسوب می‌شود که اولین بار با ساعت خوش به سینمای ایران معرفی شد. مدیری خود درباره عطاران می‌گوید که او از همان ابتدا نسبت به دیگر هم دوره‌ای‌های خود بااستعدادتر بود.

بهترین فیلم های رضا عطاران

ساعت خوش نخستین کاری بود که سبب بیشتر دیده شدن عطاران شد. او طی سالیان ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ با دو تیپ مشهور این سریال به یک هنرمند محبوب بدل شد.

۱٫ کلاهی برای باران

  • کارگردان: مسعود نوابی
  • بازیگران: رضا عطاران، جواد رضویان، مهران غفوریان، حدیث فولادوند، مهران رجبی، فلور نظری، فتحعلی اویسی
  • سال پخش: ۱۳۸۵

کلاهی برای باران از جمله بهترین فیلم های رضا عطاران محسوب می‌شود و داستان آن درباره شخصیت‌های ابی و جلال است که برای دزدی وارد یک خانه می‌شوند. ابی اما در جریان دزدی متوجه حضور باران و مادرش در منزل می‌شود. ابی در حین خروج از منزل متوجه می‌شود که باران به دلیل شکست عشقی خودکشی کرده و با وجود اینکه ابتدا ابی و جلال فرار می‌کنند، اما ابی جلال را راضی می‌کند که برای نجات باران به آنجا بازگردند و به مادر او کمک کنند.

این دو که دزدی خانه باران و مادرش که وضعیت خوبی ندارند چیزی نصیب‌شان نشده تصمیم می‌گیرند به پدر باران که شرایط مالی خود دارد نزدیک شوند.

۲٫ خروس جنگی

  • کارگردان: مسعود اطیابی
  • بازیگران: رضا عطاران، مریلا زارعی، کیومرث ملک‌مطیعی، احمد پورمخبر، عباس جمشیدی‌فر، کیانوش گرامی
  • سال پخش: ۱۳۸۶

خروس جنگی با کارگردانی مسعود اطیابی و نویسندگی قربان محمدپور از برترین فیلم های رضا عطاران است. داستان این فیلم درباره زن و شوهری است که تصمیم می‌گیرند برای مدت زمانی جای خود را با هم عوض کنند اما تلاش برای اجرای نقش دیگری کار سخت و دشواری است و چالش‌های عجیبی پدید می‌آورد.

۳٫ ورود آقایان ممنوع

  • کارگردان: رامبد جوان
  • بازیگران: رضا عطاران، ویشکا آسایش، مانی حقیقی
  • سال پخش: ۱۳۸۹

ورود آقایان ممنوع یکی از مهمترین فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های بعد از انقلاب محسوب می‌شود که بلافاصله بعد از انتشار موج بزرگی راه انداخت. به عنوان یکی از بهترین فیلم های رضا عطاران این فیلم با استقبال گسترده‌ای از طرف مردم مواجه شد و به یکی از بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران بدل شد.

سازندگان فیلم از ابتدا رضا عطاران را برای شخصیت اصلی فیلم در نظر داشتند و به همین دلیل، داستان شخصیت اصلی را با توجه به جنس بازی عطاران نوشتند.

داستان فیلم که در بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شد، درباره چالش‌های یک معلم مرد در مدرسه دخترانه است که به یک کمدی ناب بدل شده است.

۴٫ نهنگ عنبر

بهترین فیلم های رضا عطاران / فیلم نهنگ عنبر

  • کارگردان: سامان مقدم
  • بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویسکا آسایش
  • سال پخش: ۱۳۹۳

نهنگ عنبر یکی از بهترین فیلم های رضا عطاران محسوب می‌شود که با داستانی مربوط به دهه شصت به سرعت به محبوبیت رسید. کارگردان در این فیلم سفری به دهه شصت دارد و در بازآفرینی نمادهای آن دوره بسیار موفق عمل می‌کند.

داستان فیلم درباره شخصیت ارژنگ به عنوان مردی تنها و بدشانس است که از کودکی با بدشانسی‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کرده و هنوز مشکلش حل نشده است.

نهنگ عنبر در سال انتشار خود به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و همین مسئله سبب شد تا ساخت نسخه دوم آن نیز در دستور کار قرار بگیرد.

۵٫ هزارپا

بهترین فیلم های رضا عطاران / فیلم هزارپا

  • کارگردان: ابوالحسن داودی
  • بازیگران: رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی
  • سال پخش: ۱۳۹۶

ابوالحسن داودی از آن دست کارگردانانی است که بعد از چند کار جدی، با ورود به حوزه طنز نشان داد که توانایی فیلمسازی او محدود به ژانر خاصی نیست و می‌تواند طنزهای جذابی عرضه کند.

سوژه فیلم بسیار ناب است و کار کردن با آن در فضای سینمای ایران کار سختی است. عطاران در این فیلم نقش رضا نیازی را ایفا می‌کند که برای نزدیک شدن به دختر مورد علاقه خود، خود را به عنوان جانباز جنگی جا می‌زند و با ورود به آسایشگاه جانبازان، لحظات کمدی خاصی خلق می‌کند.

هزارپا به عنوان یکی از بهترین فیلم و سریال های کمدی رضا عطاران سرشار از‌ انواع شوخی‌ها است و به خوبی در آوردن لبخند به لب مخاطب موفق عمل می‌کند. بخش عمده‌ای از بار شوخی‌های فیلم نیز بر دوش عطاران است که با طنازی خود هر موقعیت را به کمدی‌ترین حالت ممکن اجرا می‌کند.

بهترین نقش‌های جدی رضا عطاران مربوط به کدام فیلم‌ها است؟

دهلیز، بهترین نقش‌آفرینی رضا عطاران در ژانرهای غیرکمدی و جدی محسوب می‌شود.

نظر شما درباره بهترین فیلم های رضا عطاران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با سایت ماندالا مگ در میان بگذارید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.