۶ اصل در سبک دکوراسیون مدرن

0

سبک دکوراسیون مدرن از پرطرفدارترین سبک‌های دکوراسیون داخلی است. دلیل محبوبیت دکوراسیون مدرن، تناسب المان‌های آن با سبک زندگی امروزی و متراژ کم واحدهای مسکونی می‌باشد. در واقع هر کسی که می‌خواهد فضای زندگی خود را بازتر و بزرگتر نشان دهد، به سمت این سبک از چیدمان می‌رود. ویژگی‌های سبک مدرن و تطابق آن با زندگی امروز جامعه، آن را به پرطرفدارترین سبک‌های دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است. در دکوراسیون مدرن همه چیز ساده است و از وسایل تزئینی و تجملاتی در آن استفاده نمی‌شود. بنابراین در عین سادگی، هزینه‌های شما برای خرید و چیدمان وسایل منزل‌تان کاهش پیدا خواهد کرد. در ادامه ویژگی‌های سبک دکوراسیون مدرن و المان‌های آن را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه سبک مدرن در دکوراسیون داخلی

با شروع انقلاب مدرنیسمِ در قرن نوزدهم، معماری و دکوراسیون از سبک‌های پر تجمل فاصله گرفت و به سمت ساخت خانه‌های مقرون به صرفه رفت. سبک مدرن، مدلی ساده و بی‌آلایش از المان‌های دکوراسیون داخلی است که فضایی آرام و دلنشین را برای شما ایجاد می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این سبک استفاده از المان‌ها و وسایل به گونه‌ای است که آن‌ها کاربردی‌تر شوند. این سبک ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که به شما کمک می‌کند تا فضای شما را حتی بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نمایش بگذارید.

مهم‌ترین اصول در طراحی مدرن فضا چیست؟

اگر می‌خواهید فضایی با سبک مدرن داشته باشید، باید ابتدا با اصول و ویژگی‌های المان‌های موجود در آن آشنا شوید. اشکال هندسی به کار رفته در فضا، نوع مصالح، نورپردازی، چیدمان وسایل و … از جمله اصول این سبک از دکوراسیون داخلی هستند. در ادامه با هر یک از اصول و قواعد مربوط به طراحی مدرن یک فضا بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

سبک مدرن در دکوراسیون داخلی

۱- اشکال هندسی

معمولا در طراحی مدرن از اشکال هندسی ساده مثل مستطیل یا مربع استفاده می‌شود و کمتر در آن منحنی دیده می‌شود. اگر قرار به استفاده از منحنی‌ها در این سبک باشد، بیشتر منحنی‌های نرم با خطوط صاف و مستقیم و صفحات شبکه‌‌ای در آن استفاده می‌گردد.

۲- نوع مصالح و متریال

رایج‌ترین مصالح و متریالی که در طراحی مدرن استفاده می‌شود، چوب و پلاستیک است. برخی از طراحان دکوراسیون داخلی معتقدند که رگه‌های سطح چوب‌های طبیعی باید با پوشش مات رنگی پوشانده شود. البته گروهی دیگر از معماران معتقدند که باید از متریال چوب به شکل دست نخورده به عنوان یک متریال ارگانیگ در فضا استفاده کرد.

فلزات براق مثل استیل ضد زنگ یکی دیگر مصالح پرکاربرد در سبک دکوراسیون مدرن است که گاهی آن را با شیشه و پلاستیک ترکیب می‌کنند. مثلا بدنه لوسترها، میز و صندلی‌ها و همچنین آباژورها در این مدل از دکوراسیون از استیل استفاده می‌شود. در این سبک برای ایجاد کفپوش در پذیرایی و آشپزخانه متریالی همچون وینیل، پارکت، سنگ و سرامیک را به کار می‌گیرند.

۳- استفاده از پنجره‌های بزرگ

یکی از مهم‌ترین ویژگی خانه‌های با سبک مدرن، استفاده از پنجره‌های بزرگ با پرده‌های نازک و بلند است. در حقیقت می‌توان گفت که وجود نور زیاد از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک از دکوراسیون به حساب می‌آید.

۴- نورپردازی

مکمل المان‌های سبک دکوراسیون مدرن، نحوه نورپردازی حرفه‌ای در آن است. روش نورپردازی پراکنده یا اسپات لایت از جمله روش‌های مناسب برای این سبک می‌باشد. استفاده از آباژورهای با طرح های مدرن و همچنین لامپ‌های هالوژنی تجهیزات مناسب برای اجرای یک نورپردازی حرفه‌ای است.

۵- استفاده از نقشه آزاد

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های سبک مدرن، چیدمان وسایل خانه با نقشه آزاد و باز است. در این سبک از دکوراسیون از وسایل غیر ضروری استفاده نمی‌شود. در واقع در این سبک از چیدمان، محیط خانه فضای خالی بسیار زیادی خواهد داشت.

۶- چیدمان وسایل

پس از خرید وسایل متناسب با سبک مدرن و انجام نورپردازی، نوبت به چیدمان وسایل می‌رسد. فرم‌های ال شکل یا دایره و نیم دایره‌ای مناسب‌ترین حالت برای چیدمان دکوراسیون داخلی در خانه‌های مدرن است. نکته مهمی که باید در چیدمان مدرن بدانید این است که نیازی نیست تقارن را در بخش‌های مختلف رعایت کنید. برای تکمیل فضا نیز می‌توانید از پرده‌های ساده تک رنگ با رنگ‌های ملایم و خنثی استفاده نمایید.

کابینت آشپزخانه سبک مدرن

ویژگی‌های چیدمان در دکوراسیون مدرن

آشنایی با ویژگی‌های سبک‌های دکوراسیون داخلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید از میان آن‌ها بهترین مورد را انتخاب کنید. سبک مدرن به خاطر سادگی و راحت بودن ایجاد آن در خانه‌های آپارتمانی امروزی، بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های چیدمان در این سبک از دکوراسیون داخلی را به شما می‌گوییم:

  • سادگی طراحی و استفاده از خطوط صاف و هندسی در فضا و همچنین مبلمان و اکسسوری‌های ساده
  • استفاده از رنگ‌های خنثی مثل سفید، کرم، خاکستری و مشکی که پایه رنگبندی در دکوراسیون مدرن به حساب می‌آیند.
  • مبلمان مینیمال با طراحی ساده، مدرن و بدون جزئیات اضافه از جمله مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون مدرن است.
  • استفاده از وسایل نورپردازی حرفه‌ای و استفاده از نور طبیعی برای ایجاد فضایی ساده و متناسب با چیدمان مدرن.
  • به کار بردن مصالح طبیعی مثل سنگ، چوب و فلزات براق برای دیوارها، درب و پنجره‌ها و … .
  • استفاده حداقلی از منحنی‌ها و حداکثری از خطوط عمودی و افقی ساده فضای شما را مدرن‌تر نشان می‌دهد.
  • به کار گرفتن پالت رنگی طبیعی یا خنثی در انتخاب وسایل و چیدمان آن‌ها یکی از مهم‌ترین اصول چیدمان وسایل در سبک مدرن است.

فلسفه دکوراسیون مدرن ایجاد فضایی آرام و ساده است که از هر گونه تجم گرایی به دور می‌باشد. اگر به دنبال ایجاد فضایی ساده و دلپذیر هستید، سبک مدرن بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. ویژگی‌های این سبک از دکوراسیون داخلی نمایانگر روح سادگی و زیبایی است. هر چقدر اصول و ویژگی‌های دکوراسیون مدرن را بیشتر رعایت کنید، فضای مدرن‌تر و البته بسیار جذاب‌تری را خواهید داشت.

منبع: خانه میرا

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.