۵ نکته در مورد خرید انواع پنجره

0

پنجره ریه‌های یک خانه به حساب می‌آیند، به طوری که در گذشته خانه‌ها هر چقدر بزرگتر بودند پنجره‌های بیشتری داشتند. پنجره علاوه بر زیبایی ساختمان، نقش مهمی در پیشگیری از سرما و گرما دارد. وجود پنجره کمک می‌کند تا نور، صدا و هوای تازه در فضا جریان داشته باشد. پنجره‌ها به قدری جذاب هستند که امروزه تنوع زیادی از نظر نوع طراحی و جنس آن پیدا کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم ۵ نکته مهم در مورد خرید انواع پنجره را به شما بگوییم.

انواع پنجره

پیشرفت تکنولوژی تاثیر بسیار زیادی در صنعت ساختمان، مخصوصا در تولید انواع پنجره داشته است. در حال حاضر محبوب‌ترین نوع پنجره‌ها، پنجره دو جداره است که از ورود گرد و غبار و همچنین سر و صدا جلوگیری می‌کند. در ادامه انواع مختلف پنجره‌ها را از نظر جنس مواد اولیه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • پنجره چوبی

در گذشته از چوب گردو یا چوب درخت کاج برای ساخت پنجره استفاده می‌شد. امروزه هم با فاصله گرفتن زندگی ماشینی از طبیعت، بسیاری از افراد پنجره‌های چوبی را ترجیح می‌دهند. در حال حاضر روش‌های دیگری مثل چوب ترمود جایگزین شده‌اند تا به طبیعت آسیب کمتری وارد شود.

  • پنجره آلومینیومی

بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، پنجره‌های آلومینیومی جایگزین پنجره‌های چوبی شدند. قاب‌های آلومینیومی پنجره‌های امروزی هم وزن کمتری نسبت به پنجره‌های چوبی دارند و هم مقاومت بالاتری از خود نشان داده‌اند. علاوه بر این پنجره‌های آلومینیومی ویژگی‌های دیگری همچون طول عمر بالا و مقاومت زیاد در برابر رطوبت و عناصر خورنده دارند.

علاوه بر جنس پنجره‌ها، این نوع از تجهیزات ساختمانی از نظر طراحی نیز با هم متفاوت‌اند. به طوری که امروزه پنجره‌های با نوع طراحی ساده و دو جداره را داریم. در ادامه بیشتر با پنجره‌های دوجداره، اجزای تشکیل دهنده، کاربردها و مزایای آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • پنجره دوجداره

پنجره دوجداره از جنس پروفیل‌های یو پی وی سی هستند که ماندگاری و سبکی پنجره‌ها را افزایش داده است. مهم‌ترین نکته در مورد پنجره‌های دوجداره، طراحی شیشه آن است که خلا میان ۲ لایه از آن با گازهای مخصوص مثل آرگون، هگزافلوراید و گوگرد پر می‌شود. وجود این گازها بین دو شیشه باعث ایجاد عایق صوتی، گرد و خاک و حرارتی در پنجره خواهد شد.

انواع پنجره های دوجداره

پنجره‌های دوجداره نیز با توجه به جنسی که دارند از نوع آلومینیومی، چوبی، یو پی وی سی و ترمال بریک هستند. این نوع از پنجره‌های دو جداره به خاطر ویژگی شکست حرارتی، عایق حرارتی بالایی ایجاد می‌کنند. پیشگیری از ورود گرد و غبار، اتلاف انرژی و ورود صدا از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از پنجره‌های دو جداره است.

۵ نکته مهم که باید پیش از خرید پنجره بدانید!

برای انتخاب نوع پنجره از نظر طراحی و همچنین جنس، باید موارد مهمی را بررسی کرده باشید. در ادامه ۵ نکته مهم که برای انتخاب و سپس خرید پنجره در نظر داشته باشید را به شما می‌گوییم:

  • نوع پروفیل پنجره

پروفیل یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای انتخاب پنجره‌های دو جداره باید در نظر داشته باشید. ضخامت و جنس این محصول از فاکتورهای مهم در انتخاب پنجر‌های دوجداره است.  بهترین نوع پروفیل‌ها ضخامت ۳ میلی متری دارند و از جنس آیومینیوم ترمال بریک و یو پی وی سی هستند.

  • کیفیت نوار درزگیر پنجره دوجداره

نوارهای درزبند پنجره‌های دو جداره از نوع پلاستیک با نام EPDM ساخته می‌شوند . وظیفه‌ اصلی این بخش از پنجره‌ها، مقاومت بالا در برابر باز و بسته شدن‌‌های مکرر‌ است. درزبندهای بی‌کیفیت علاوه بر این که عملکرد نامناسبی دارند، مقاومتی در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید ندارند و به سرعت پوسیده خواهند شد.

  • یراق آلات و کیفیت اتصالات پنجره دوجداره

یراق آلات یکی دیگر از  فاکتور‌های مهم در انتخاب پنجره‌های دوجداره هستند. یراق آلات مصرفی هم مثل سایر اجزای پنجره‌ها، نوع با کیفیت و بی‌کیفیت دارند. بنابراین با توجه به باکیفیت یا بی‌کیفیت بودن یراق آلات، می‌بایست مبلغ‌های متفاوتی را پرداخت کنید.

یراق آلات باکیفیت در پنجره‌های دوجداره، تاثیر زیادی بر کیفیت عملکرد و عمر مفید پروفیل دارد. بنابراین انتخاب نوع باکیفیت آن علاوه بر کیفیت عملکرد، در نهایت هزینه‌های شما را کاهش خواهد داد. نوع یراق آلات مصرفی شامل لولا، دستگیره واسپانیولت است که هر کدام از آن‌ها عملکرد خاص خودشان را دارند. این دسته از لوازم پنجرهای دوجداره نقش مهمی در باز و بسته شدن پنجره و عایق بندی دارند. بنابراین اگر در هنگام باز و بسته شدن پنجره یراق‌ها چفت و محکم پنجره را قفل نکنند، خاصیت عایق بودن آن به کل از بین خواهد رفت.

  • نوع شیشه پنجره‌ها

۷۰ درصد از پنجره‌های معمولی و دو جداره را شیشه تشکیل می‌دهد، بنابراین جنس آن اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. همچنین اگر شیشه‌ای را برای پنجره دوجداره خود انتخاب کنید که گاز بین آن از نوع آرگون باشد، اختلاف دمای شیشه داخل و خارج آن حداکثر خواهد بود. همچنین این گاز از انتقال انرژی حرارتی و صوتی جلوگیری می‌کند. به این ترتیب از هدر رفتن انرژی و همچنین ورود سر و صدای محیط بیرون تا حد زیادی پیشگیری خواهد شد.

مورد دیگری که در مورد خرید شیشه پنجره‌های دوجداره باید مدنظر قرار دهید، ضخامت آن است. نکته جالب این است که دو شیشه موجود در این نوع از پنجره‌ها باید از نظر ضخامت با هم متفاوت باشند. چرا که در این صورت ایجاد اختلال و نوسان امواج در آن‌ها بیشتر از حالتی که ضخامت‌شان یکسان باشد، خواهد بود.

  • نوع چسب در پنجره دوجداره

پیشنهاد می‌کنیم حتما از چسب مرغوب پلی سولفات برای شیشه دوجداره خود استفاده کنید تا راه‌های نفوذ به آن را بتوانید کاملا ببندید. از طرفی چسب نامرغوب ممکن است پس از مدتی در اثر تابش اشعه ماورای بنفش خاصیت چسبندگی خود را از دست بدهد. همین اتفاق باعث می‌شود تا چسب به مایع تبدیل شده و روی شیشه حرکت کند.

  • رطوبت‌گیر شیشه در پنجره‌های دوجداره

رطوبت‌گیر در فصل‌های سرد و بارانی، مخصوصا در مناطق با آب و هوای شرجی مانع از ایجاد بخار بر روی شیشه خواهد شد. بعضی از افراد این تصور را دارند که رطوبت‌گیر کارایی و اهمیت چندان ندارد. به همین خاطر ممکن است در بعضی پنجره‌ها از آن استفاده نشود یا این که از جنس نامرغوب آن استفاده می‌شود. این در حالی است که رطوبت‌گیر تاثیر زیادی در کیفیت پنجره دوجداره خواهد داشت.

منبع: رایموند وین

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.