۵ گام موثر برای افزایش فروش ؛تبلیغات چاپی به حرفه ای ها بسپارید

0

جشنواره ها یک فرصت مناسب برای کسب و کارها هستند تا با تدوین استراتژی درست، تبلیغات موثر و بازاریابی حرفه‌ای، فروش چند برابر داشته باشند. چه یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، چه محصولاتتان را به‌صورت حضوری در مغازه بفروشید، باید برای تابستان برنامه‌ریزی داشته باشید تا رشد فروش را تجربه کنید. این برنامه‌ریزی از ابتدایی‌ترین گام‌های ارتباط مشتری با کسب‌وکار و معرفی محصولات شروع می‌شود و تا زمان پایان خرید یعنی ارائه محصول و فاکتور به مشتری ادامه دارد. ایده‌هایی مثل چاپ فوری کاتالوگ برای معرفی محصولات به شما در افزایش فروش کمک می‌کند. من به‌عنوان نویسنده تیبا بلاگ این گزارش، تجربه چند ساله در زمینه کارشناس فروش محصولات مختلف دارم. آنچه در این گزارش می‌خوانید، ۵ نکته چکیده تجربه چندساله من در زمینه فروش است که به شما کمک می‌کند در گرم‌ترین فصل سال، رکورد جدیدی برای فروشتان ثبت کنید.

نمونه چاپ کاتالوگ فوری

۵ گام افزایش فروش تابستانی

اولین گام برای افزایش فروش تابستانی این است که محصولات مورد نیاز مشتری‌ها را در مغازه یا فروشگاه اینترنتی موجود داشته باشید. به ترندها و سلیقه‌ها توجه کنید و همیشه محصولاتی که تقاضای بیشتری دارد را موجود داشته باشید. اگر محصولات شما متناسب با فصل تغییر نمی‌کند، با برگزاری جشنواره و تخفیف می‌توانید مشتریان را برای خرید ترغیب کنید. در ادامه ۵ نکته برای فروش موفق در تابستان را به شما آموزش می‌دهم.

۱. به مشتریان خود فاکتور ارائه دهید.

وقتی در ازای هر خرید به مشتری فاکتور ارائه می‌دهید، اعتبار برند و صداقت عملکرد خود را ابراز می‌کنید و در جلب اعتماد او موفق می‌شوید. اگر به همراه فاکتور، چاپ پاکت نامه هم انجام دهید و فاکتورها را در پاکت بگذارید و به مشتری ارائه دهید، تأثیر آن را دوچندان خواهید کرد.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و فروشگاه‌های آنلاین تازه‌کاری که از من مشاوره می‌گیرند، محصولات مشتریان را بدون فاکتور برای آن‌ها ارسال می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود اگر تخفیفی برای مشتری قائل شده‌اند، مورد توجه قرار نگیرد. همچنین مشتری در جریان جزئیات سفارش نیست و اگر چند محصول سفارش داده باشد، تشخیص نمی‌دهد برای هرکدام چه هزینه‌ای پرداخته است. عدم آگاهی، مشتریان را از شما دور می‌کند و احتمال تکرار خرید را کاهش می‌دهد.

با ارائه فاکتور حتی شفافیت مالی کسب‌وکار خودتان هم افزایش پیدا می‌کند. با فاکتورهای چند نسخه می‌توانید یک نسخه از آن را به مشتری ارائه دهید و نسخه دیگر را نزد خود نگه دارید تا برای انجام محاسبات مالی راحت‌تر باشید.

از فاکتور می‌توان به روش‌های خلاقانه‌تر هم استفاده کرد. به‌عنوان مثال بعضی از کسب‌وکارهایی که با آن‌ها کار می‌کردم، روی فاکتور یک بیت شعر یا یک جمله زیبا هم چاپ می‌کردند. توجه به همین جزئیات ساده باعث وفادارسازی مشتریان و تکرار خرید می‌شود. پس اگر تاکنون فاکتوری به مشتریان خود ارائه نمی‌دادید یا آن‌ها را در پاکت نمی‌گذاشتید، از تابستان امسال رویه جدیدی در پیش بگیرید و تأثیر آن بر فروش خود را ببینید!

۲. همه انواع محصولات خود را با کاتالوگ به مشتریان معرفی کنید.

من بارها در فروشگاه‌ها دیده‌ام که مشتری برای خرید یک محصول وارد فروشگاه می‌شود، اما محصول دیگری را هم می‌بیند، آن را می‌پسندند و خرید می‌کند. حتی بعضی از مشتریان فقط برای بازدید از محصولات فروشگاه وارد می‌شوند و قصد خرید ندارند، اما با بررسی محصولات و قرار گرفتن در معرض استراتژی‌های بازاریابی و جذب مشتری فروشگاه، خرید می‌کنند. این تجربه اهمیت معرفی محصولات مختلف به مشتری را نشان می‌دهد.

یک نکته مهم این است که وقتی مشتری به صورت حضوری به فروشگاه مراجعه می‌کند، دوست ندارد دنبال او حرکت کنید، مدام به او پیشنهادهای مختلف دهید و مانع از انتخاب محصول شوید. بسیاری از مشتریان در چنین شرایطی، سریع فروشگاه را ترک می‌کنند. بهترین راهکار برای معرفی سایر محصولات به مشتریان، ارائه کاتالوگ به آن‌هاست. در کاتالوگ شما می‌توانید تصویر، ویژگی‌ها و اطلاعات مورد نیاز درباره هر محصول را به مشتریان ارائه دهید.

اگر فروشگاه آنلاین دارید، چاپ کاتالوگ برای شما نیز اهمیت بسیاری دارد. به همراه هر محصولی که ارسال می‌کنید، یک کاتالوگ هم ارائه دهید. مشتری شما کاتالوگ را بررسی می‌کند، با محصولات دیگر آشنا می‌شود و احتمال دارد دوباره خرید جدیدی داشته باشد.

۳. برای محصولات بسته‌بندی حرفه‌ای در نظر بگیرید

روزی برای خرید محصولی به فروشگاه مراجعه کرده بودم. محصول مورد نظر من در یک جعبه مقوایی شکیل قرار داشت و کارخانه بسته‌بندی مطلوبی برای آن در نظر گرفته بود؛ اما متصدی فروشگاه آن را در یک پلاستیک مشکی ساده گذاشت و آن را به من داد. این حرکت متصدی، تمام حس خوبی که از خرید محصول داشتم را از بین برد! اما تجربه دیگری هم در این زمینه دارم. برای خرید یک سیم شارژر موبایل به یک فروشگاه رفتم. شارژری که انتخاب کردم، بسته‌بندی معمولی داشت، اما فروشنده آن را در یک ساک دستی کاغذی تبلیغاتی فروشگاه خودش قرار داد. طراحی و کیفیت ساک دستی به حدی بالا بود که من تصور کردم یک محصول لوکس خریده‌ام!

بسته‌بندی نهایی که مشتری از شما دریافت می‌کند، به‌شدت روی ذهنیت او درباره فروشگاه شما تأثیر می‌گذارد. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت این مسئله را درک کرده‌اند و برای محصولاتشان بسته‌بندی‌های خلاقانه‌ای در نظر می‌گیرند. البته برای جشنواره فروش تابستانی که تعداد مشتریان و حجم محصولات فروخته شده زیاد است، شاید فرصت کافی برای انتخاب بسته‌بندی خلاقانه وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی ساک دستی‌های کاغذی با طراحی حرفه‌ای بهترین انتخاب هستند و تأثیری که می‌خواهید را روی ذهن مخاطب می‌گذارند.

۴. مزیتی اضافه بر محصول به مشتری ارائه دهید

بعضی از سوپر مارکت‌ها وقتی بچه‌ها برای خرید می‌آیند، بعد از تسویه حساب، یک شکلات کوچک به خود کودک می‌دهند. همین استراتژی ساده باعث می‌شود وقتی دفعه بعدی مادری فرزندش را برای خرید بفرستد، کودک انتخاب کند که به همان سوپر مارکت برگردد! تجربه چندساله من نشان می‌دهد که استراتژی ارائه اشانتیون و هدیه همیشه اشتیاق مشتریان را افزایش می‌دهد و احتمال خرید دوباره آن‌ها را افزایش خواهد داد.

ایده‌های مختلفی برای ارائه مزیت اضافه بر محصول وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

  • اگر مشتری برای استفاده از محصول خریداری‌شده از شما، به لوازم جانبی خاصی نیاز دارد، می‌توانید آن را به‌عنوان هدیه در کنار محصول به مشتری ارائه کنید.

  • یکی از محصولات ارزان‌تر خود را به‌عنوان هدیه ارائه دهید.

  • اگر محصول خود را بر اساس وزن یا تعداد می‌فروشید، مقداری اضافه‌ بر آنچه پولش را گرفته‌اید، به مشتری ارائه کنید.

  • هدایای تبلیغاتی کاربردی مانند خودکار یا جای کاغذ یادداشت چاپ کنید و در کنار محصول هدیه دهید.

۵. جشنواره تخفیف برگزار کنید

آخرین و تأثیرگذارترین ایده برای افزایش فروش تابستانی، برگزاری جشنواره است. بسیاری از کسب‌وکارها جشنواره تخفیف را آخر تابستان برگزار می‌کنند تا انبار برای اجناس پاییزه و زمستانه خالی شود. اینکه چه زمانی را برای برگزاری جشنواره در نظر بگیرید، به شرایط کسب‌وکا و مشتریان بستگی دارد. آخر فصل زمان خوبی برای برگزاری جشنواره است، اما حتی در روزهای ابتدایی تیر هم می‌توان به مناسبت شروع تابستان جشنواره تخفیف برگزار کرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مطمئن شوید مشتریان از جشنواره شما باخبر هستند. اگر فروشگاه فیزیکی دارید، حتما بنر بزنید، در ورودی فروشگاه استند قرار دهید و در شبکه‌های اجتماعی اعلام کنید. اگر هم فروشگاه آنلاین دارید، حتما تخفیف‌هایتان را به‌صورت روزانه استوری کنید و پست بگذارید. مقدار کاهش قیمت‌ها را به مشتریان نشان دهید و تأکید کنید که فرصت محدودی برای خرید با این قیمت وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.