انواع پیچ و مهره پلاستیکی و نحوه خرید آن!

0

پیچ و مهره‌های پلاستیکی با مواد مختلف پلاستیکی، ازجمله پلی‌آمید، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. پیچ‌های پلاستیکی ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند که دلیل آن جنس پلاستیکی این پیچ‌هاست. ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پیچ پلاستیکی می‌توانیم به وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت عایق الکترونیکی و انعطاف‌پذیری اشاره کنیم. به‌دلیل وجود این ویژگی‌ها، از پیچ‌های پلاستیکی در محیط‌های مرطوب یا مکان‌های شیمیایی و برای کاهش وزن کلی سیستم استفاده می‌شود.

پیچ پلاستیکی مهره پلاستیکی پیچ و مهره پیچ ابزار

انواع پیچ پلاستیکی براساس ماده ساختاری آن‌ها

پیچ پلاستیکی پلی‌پروپیلن (Polypropylene)

پیچ‌های پلی‌پروپیلن که به آن‌ها PP نیز می‌گویند، نوعی پیچ ساخته‌شده از ماده پلی‌پروپیلن (یک نوع پلاستیک صنعتی با ویژگی‌های خاص) هستند. در ادامه به ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب این پیچ‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌ها

این پیچ‌های پلاستیکی مقاومت بسیار خوبی در برابر مواد شیمیایی دارند که آن‌ها را برای محیط‌های شیمیایی مناسب می‌سازد. همچنین در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نیز مقاوم هستند و همین موضوع باعث می‌شود از آن‌ها برای محیط‌های مرطوب استفاده شود. مقاومت حرارتی این پیچ‌ها بین ۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است که باعث می‌شود تحمل خوبی در دماهای بالا داشته باشند؛ اما قطعا این مقاومت به اندازه پیچ پلاستیکی پلی‌آمید نیست.

کاربردها

ازجمله کاربرد‌های پیچ‌های پلی‌پروپیلن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده در صنایع شیمیایی برای اتصال قطعات و تجهیزات مختلف

  • مورد استفاده در ساخت و مونتاژ قطعات الکترونیکی و بردهای مدار چاپی (به‌دلیل عایق الکتریکی بودن پیچ)

  • برای ساخت قطعات داخلی و خارجی خودروها، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و صنایع بسته‌بندی و پردازش غذایی

مزایا و معایب

صرفه‌جویی در هزینه‌ها، سهولت در تولید به اشکال مختلف قالب‌گیری، تولید در رنگ‌های مختلف و عدم واکنش با مواد غذایی از مزایای این پیچ‌ها هستند. از معایب آن نیز می‌توانیم به تغییر شکل در دماهای بالا و استحکام مکانیکی کمتر (نسبت‌به پیچ‌های پلی‌آمید) اشاره کنیم.

پیچ پلاستیکی پلی‌آمید (Polyamide)

پیچ‌های پلی‌آمید که به آن‌ها پیچ نایلون نیز می‌گویند، از موادی به همین نام ساخته می‌شوند که از جنس پلیمرهای متشکل به نایلون هستند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره این پیچ‌ها ارائه می‌کنیم.

ویژگی‌ها

از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پیچ که آن را متمایز می‌کند، می‌توانیم به استحکام مکانیکی بالای آن اشاره کنیم؛ که موجب می‌شود پیچ بتواند نیروهای بالاتری را تحمل کند. دیگر آن‌که این پیچ‌ها تحمل دماهای بالا (تا حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد) را دارند و به ندرت شاهد تغییر شکل به‌دلیل گرما در آن‌ها خواهید بود؛ بنابراین، می‌توانید در محیط‌هایی با دمای بسیار بالا از این پیچ‌ها استفاده کنید. البته پیچ‌های پلی‌آمید قابلیت جذب رطوبت نیز دارند و این ویژگی می‌تواند در محیط‌های مرطوب کمی مشکل‌ساز باشد.

کاربردها

از کاربرد‌های پیچ پلاستیکی پلی‌آمید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مورد استفاده در تولید تجهیزات ورزشی

  • کاربردی در ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی که به مقاومت بیشتری در برابر سایش و استحکام مکانیکی بالا نیاز دارند.

  • برای تولید قطعات مقاوم و سبک در صنعت غذایی و بسته‌بندی

مزایا و معایب

از مهم‌ترین مزایای این پیچ‌ها می‌توانیم به استحکام مکانیکی بالای آن‌ها اشاره کنیم. مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی در این پیچ‌ها نیز موجب طول عمر بالا و کاهش نیاز آن‌ها به تعمیر و نگهداری می‌شود. البته پیچ‌های پلی‌آمید مقاومت شیمیایی کمتری نسبت‌به دیگر پیچ‌های پلاستیکی دارند. در برخی مواقع نیز جذب رطوبت می‌تواند باعث ایجاد مشکل در برخی محیط‌ها شود.

پیچ پلاستیکی پلی‌اتیلن (Polyethylene)

پیچ پلی‌اتیلن (PE) از محبوب‌ترین پیچ‌های پلاستیکی به‌شمار می‌رود که در ساخت آن از موادی به همین نام استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن از ساده‌ترین و رایج‌ترین پلیمرهای پلاستیکی محسوب می‌شود که تولید آن از پلیمریزاسیون مونومرهای اتیلن انجام می‌شود. در ادامه درباره ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب این پیچ توضیحات بیشتری می‌دهیم.

ویژگی‌ها

انعطاف‌پذیری بارزترین ویژگی این پیچ‌ها محسوب می‌شود و درواقع نقطه تمایز آن‌ها با دیگر پیچ‌های پلاستیکی‌ است. انعطاف بالای این پیچ پلاستیکی کمک می‌کند پیچ کمتر شکسته شود و مقاومت بالایی در برابر فشار داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های پیچ پلی‌اتیلن می‌توانیم به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت اشاره کنیم که استفاده از آن را در محیط‌های مرطوب ممکن می‌سازد. همین نکته موجب می‌شود این پیچ کاربردهای زیادی داشته باشد.

کاربردها

از کاربردهای پیچ پلی‌اتیلن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده در ساخت تجهیزات و سیستم‌های آب و فاضلاب

  • در تجهیزات و سیستم‌های آبیاری و گلخانه‌ای

  • برای ساخت تجهیزات و سیستم‌های شیمیایی (به‌دلیل مقاومت به مواد شیمیایی)

مزایا و معایب

انعطاف‌پذیری همان‌طور که از اصلی‌ترین ویژگی‌های این پیچ است، بهترین و بزرگ‌ترین مزیت آن نیز محسوب می‌شود. با توجه به این ویژگی، پیچ‌های پلی‌اتیلن عمر زیادی دارند و خیلی کم پیش می‌آید که نیاز به تعمیر داشته باشند. دیگر آن‌که این پیچ‌ها، ایده‌آلی برای محیط‌های مرطوب و در تماس با آب هستند. البته از طرف دیگر، آن‌ها استحکام مکانیکی نسبتا کمتری دارند که می‌تواند در برخی مواقع موجب بروز مشکلاتی شود. این پیچ همچنین مقاومت چندان بالایی در برابر گرما ندارد.

پیچ و مهره پلاستیکی پیچ پلاستیکی استوانه چهارسو پیچ ابزار

انواع پیچ پلاستیکی براساس شکل سر آن‌ها

پیش‌تر اشاره کردیم که پیچ‌های پلاستیکی براساس دو عامل دسته‌بندی می‌شوند که یکی از آن‌ها شکل سرشان بود. پیچ پلاستیکی در تنوع بالایی از طراحی‌های سر پیچ یافت می‌شود؛ اما در ادامه، ما به محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم. باید بدانید که هر یک از این پیچ و مهره‌ها از مواد پلاستیکی مختلفی ساخته می‌شوند که در بالا توضیحاتی درباره‌شان دادیم. هر پیچ و مهره پلاستیکی ویژگی‌های خود را از موادی می‌گیرد که ازشان ساخته شده است؛ بنابراین، اکثر پیچ‌های پلاستیکی قابلیت‌ها و کاربردهای مشابهی دارند و ما در ادامه تنها به ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد هر سر پیچ اشاره می‌کنیم.

پیچ پلاستیکی استوانه چهارسو

این پیچ‌های استوانه‌ای سرشان به‌صورت چهارسو طراحی می‌شود که قابلیت استفاده آسان و استحکام بالا را به آن‌ها می‌دهد. در این پیچ‌ها امکان گشتاوری نیز بیشتر است و همین نکته موجب می‌شود بتوانیم آن‌ها را محکم‌تر ببندیم و سفت کنیم. پیچ‌های استوانه چهارسو پلاستیکی بیشتر مناسب کاربردهای عمومی هستند.

پیچ پلاستیکی استوانه دوسو

این پیچ‌ها نیز شکلی استوانه‌ای دارند با این تفاوت که طراحی سر آن‌ها به‌صورت دوسو انجام می‌شود. سر دوسو این امکان را به ما می‌دهد که بتوانیم با ابزارهای ساده‌تری (پیچ‌گوشتی‌های معمولی) آن‌ها را باز و بسته کنیم؛ این ابزارها بیشتر در دسترس هستند.

پیچ پلاستیکی استوانه سرتخت (سرخزینه چهارسو)

این پیچ‌های استوانه‌ای پس از نصب، سطحی صاف ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود برای کاربردهای دکوراسیونی بسیار مناسب باشند. البته همین نکته موجب می‌شود این پیچ‌ها نصب سخت‌تری داشته باشند و به ابزارهای پیچیده‌تری برای نصب‌شان نیاز داشته باشید. پیچ‌های سرتخت قدرت نسبتا خوبی دارند؛ اما برای وسایل و سیستم‌هایی که به استحکام بالا نیاز دارند، خیلی مناسب نیستند.

پیچ‌ پلاستیکی سر شش‌گوش

پیچ‌های سر شش‌گوش به‌دلیل شش‌ضلعی بودن سر آن‌ها، نیروی بیشتری را می‌توانند تحمل کنند و در نتیجه نسبت‌به دیگر پیچ‌های پلاستیکی محکم‌تر هستند. البته برای باز و بسته کردن آن‌ها فقط می‌توانید از آچار شش‌گوش استفاده کنید که امکان دارد خیلی در دسترس نباشد.

پیچ‌پلاستیکی آلن خور

پیچ‌های آلن خور معمولا دقت و استحکام بالاتری نسبت‌به دیگر پیچ‌های پلاستیکی (حتی پیچ پلاستیکی سر شش گوش) دارند. به همین دلیل برای کاربردهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما برای نصب پیچ‌های آلن به ابزاری خاص (آچار آلن) نیاز دارید؛ این آچار را معمولا به سختی می‌توانید تهیه کنید و خرید آن ممکن است از آچار شش‌گوش نیز سخت‌تر باشد. البته به‌دلیل طراحی داخلی سر این پیچ‌ها، کاربرد بیشتری نسبت‌به پیچ‌های شش گوش دارند.

انواع مهره پلاستیکی

مهره‌های پلاستیکی در انواع و اقسام جنس‌ها و شکل‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند. این مهره‌ها در انواع متفاوتی مانند مهره شش‌گوش پلاستیکی و مهره چهارگوش پلاستیکی یافت میشوند.

انواع واشر پلاستیکی

به‌طور کلی از واشرها برای استحکام اتصالات مختلف، به کمک پخش و توزیع مساوی نیرو، استفاده می‌شود. واشرهای پلاستیکی معمولا یک سوراخ مرکزی دارند که پیچ پلاستیکی از این سوراخ عبور می‌کند. واشرهای پلاستیکی در حال حاضر فقط به صورت واشر تخت پلاستیکی تولید و یافت میشوند.

پیچ و مهره واشر پلاستیکی پیچ ابزار محمد

چگونه پیچ و مهره پلاستیکی را به راحت‌ترین روش ممکن تهیه کنیم؟

در گذشته همواره مجبور بودیم برای خرید پیچ و مهره پلاستیکی (یا هر نوع دیگر) به مغازه‌ها مراجعه کنیم؛ اینگونه باید علاوه‌بر قیمت پیچ و مهره، هزینه‌هایی برای رفت‌وآمد پرداخت می‌کردیم. هم‌اکنون با پیشرفت تکنولوژی و ورود سایت‌ها به حوزه اینترنت، امکان خرید آنلاین پیچ و مهره نیز فراهم شده است. پیچ ابزار یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین فروشگاه‌ها برای خرید انواع پیچ پلاستیکی، مهره و واشر محسوب می‌شود که خدمات آنلاین نیز دارد. تنها با مراجعه به وب‌سایت پیچ و مهره پیچ ابزار می‌توانید از قیمت پیچ پلاستیکی مطلع شوید و به‌صورت آنلاین خرید کنید. در این سایت مطالب زیادی نیز درباره انواع پیچ و مهره ارائه می‌شود.

به‌صورت کلی خرید آنلاین بهترین روش ممکن برای خرید انواع پیچ و مهره محسوب می‌شود؛ چراکه از این طریق با انواع پیچ و مهره آشنا می‌شوید و بهتر می‌توانید پیچ یا مهره مورد نیاز خود را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از قیمت لحظه‌ای آن‌ها، بدون نیاز به مراجعه حضوری مطلع شوید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع پیچ و مهره پلاستیکی پرداختیم و ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار دادیم. پیچ پلاستیکی براساس دو عامل تقسیم‌بندی می‌شود: مواد ساختاری و شکل سر پیچ. هر یک از ماده‌های ساختاری ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که معمولا کاربردهای پیچ را مشخص می‌کنند؛ بنابراین، پیچ‌هایی با شکل سرهای متفاوت در انواع جنس تولید می‌شوند. بااین‌حال هر شکل سر پیچ نیز کاربردهای متمایزی دارد. برای خرید و آگاهی از قیمت پیچ پلاستیکی (یا انواع دیگر پیچ و مهره) بهترین راه موجود، مراجعه به وب‌سایت‌ها و خرید آنلاین است. از این طریق دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی رفت‌وآمد ندارید و همچنین وقت کمتری برای انجام فرایند خرید می‌گذارید.

البته این نکته که از چه وب‌سایتی خرید می‌کنید نیز اهمیت زیادی دارد. باید قبل از انتخاب هر سایت آن را مورد بررسی قرار دهید و از کیفیت محصولات و خدمات آن مطمئن شوید؛ پیچ‌ها می‌توانند قطعاتی حساس و اساسی باشند و کیفیت آن‌ها بسیار مهم است. ازجمله وب‌سایت‌های مطمئن که بهترین محصولات را با کمترین قیمت ارائه می‌کنند، می‌توانیم به پیچ ابزار اشاره کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.