خطرات شکستن شیشه داخلی بخاری گازی؟

0

بخاری گازی از رایج ترین وسایل گرمایشی در میان مردم ایران و کشورهایی است که منابع گازی سرشاری دارند و استفاده از ان مستلزم رعایت نکات ایمنی جهت استفاده و نگهداری از آن است. برخی از نکات ایمنی مربوط به استفاده و نگهداری بخاری‌های گازی اشاره می‌کنم:

۱٫ نصب توسط تعمیرکاران مجرب

۲٫ عدم استفاده از بخاری‌ها در فضاهای بسته

۳٫ آموزش استفاده صحیح

۴٫ نظارت مستمر

۵٫ نگهداری و تمیزکاری

۶٫ باز بودن مسیر دودکش

۷٫ حفظ فاصله از مواد قابل اشتعال

با رعایت نکات ایمنی و همچنین دستورالعمل‌های تولید کننده، می‌توانید از بخاری گازی به صورت ایمن استفاده کنید و از گرمایی مطلوب در فصل سرما بهرمند شوید.

 

برای سفارش انواع شیشه بخاری کلیک گنید

علت شکستن شیشه بخاری گازی:

علل شکستن شیشه بخاری ممکن است به دلایل مختلفی باشد. در ادامه به برخی از این علل اشاره می‌کنیم:

 

۱٫ افزایش ناگهانی شعله مشعل: در مواقعی که فضای خانه بسیار سرد است و می‌خواهید به صورت ناگهانی فضای اتاق را گرم کنید، افزایش ناگهانی شعله مشعل می‌تواند منجر به شکستن شیشه‌های داخلی بخاری شود

 

۲٫ برخورد قطرات آب به شیشه بخاری روشن: در صورتی که قطرات آب به شیشه بخاری روشن برخورد کنند، این ممکن است باعث شکستن شیشه شود

 

۳٫ مونتاژ و جاگذاری نادرست مشعل: مونتاژ و جاگذاری نادرست مشعل توسط تعمیرکار غیر حرفه‌ای می‌تواند عامل شکستن شیشه بخاری باشد

 

۴٫ ضربه با برخورد اشیا سخت یا نوک تیز: ضربه با برخورد اشیا سخت یا نوک تیز به شیشه بخاری می‌تواند باعث شکستن آن شود

 

۵٫ شکستن شیشه داخلی: شکستن شیشه داخلی ممکن است منجر به شکستن شیشه خارجی شود.  (به دلیل تماس بیشتر با حرارت شعله)

 

۶٫ جاگذاری نادرست شیشه‌های داخلی: جاگذاری نادرست شیشه‌های داخلی کنار هم و کم و زیاد کردن فاصله آنها می‌تواند باعث شکستن شیشه بخاری شود

شکستن شیشه بخاری خطرناک است؟

بدنه ی بخاری گازی از دو بخش کوره و پوسته تشکیل شده  و مشعل درون کوره قرار گرفته است که دارای خروجی دودکش و شیشه های مستطیلی که کنار هم چیده شده اند و فضای کوره را از فضای پوسته جدا می کنند

در واقع پوسته بخاری دارای شیشه خارجی است و قسمت بالای آن نیز دارای شیارها و روزنه هایی برای خروج گرمای کوره که به فضای پوسته وارد شده اند

پس فضای کوره تنها از طریق دودکش به بیرون راه دارد

فضای پوسته از طریق شیارها و روزنه های روی بخاری

درواقع شیشه خارجی بر خلاف شیشه داخلی موجب بسته شدن فضای پوسته نمیشود و تنها برای دیدن شعله و حفاظت شیشه داخلی کاربرد دارد و نه مانع خروج گازهای حاصل از احتراقبا توجه به محتوای متن داده شده در مورد خطرات شکستن شیشه داخلی بخاری گازی، پاسخ به سوالات زیر را می‌توان داد:

 

سوال: اگر شیشه داخلی بخاری گازی شکست، چه خطراتی ایجاد می‌شود؟

 

پاسخ: شکستن شیشه داخلی بخاری گازی می‌تواند خطرات جدی مانند مسمومیت، خفگی و حتی مرگ بر اثر نشت گازهای سمی مانند مونوکسید کربن و دی‌اکسیدکربن ایجاد کند. همچنین می‌تواند باعث انتشار شعله‌ها و آتش‌سوزی شود.

 

سوال: چگونه می‌توان از وقوع این خطرات جلوگیری کرد؟

 

پاسخ: برای جلوگیری از این خطرات باید بخاری را دور از دیوار و اشیا قرار داد، از ضربه زدن به آن خودداری کرد و در صورت ترک خوردن یا شکستن شیشه، آن را فوراً تعویض کرد. همچنین در صورت شکستن شیشه بلافاصله بخاری را خاموش کرده و از اتاق بیرون رفت.

شکستن شیشه داخلی بخاری گازی:

شیشه داخلی بخاری گازی همانطور که گفته شد فضای کوره را بسته نگه میدارد تا دود و گاز های حاصل از احتراق مشعل تنها از طریق دودکش خارج شود، اما چرا شیشه داخلی بخاری گازی به صورت یک تکه نیست و از قطعات شیشه ای کنار هم تشکیل شده است؟

قطعات شیشه ای کوچک و فضای کم بین آنها باعث می شود

۱. انبساط و انقباط ناشی از حرارت شده نمی شکند

۲. اکسیژن رسانی بهتر به مشعل

۳. در صورت شکستن یک نقطه دیگر نیازی به تعویض کل شیشه نیست

پس اگر یک یا دو قطعه شیشه شکست باز هم میتوان از بخاری گازی استفاده کرد

در صورتی شیشه بخاری به صورت خودبخود شکست به مسدود بودن دودکش شک کنید، زیرا مسدود بودن دودکش مانع انتقال دمای اضافه به بیرون می سود و احتمال شکستن شیشه داخلی را بالا میبرد

 

بیشتر بخوانید

 

 

آیا شیشه بخاری مانع موثری در برابر خروج گازهای ناشی از احتراق به فضای خانه است؟

در صورتی که دودکش بخاری گازی به درستی نصب شود و تهویه بخاری استاندارد باشد شیشه ها هیچ گونه تاثیری در ممانعت از خروج گازها ندارد، به عنوان مثال شومینه های گاز سوز را در نظر بگیرید که با یک دودکش بزرگ و بدون هیچ گونه مانعی در فضاهای بزرگ خانه ها تعبیه شده اند.

بنابراین شیشه ی بخاری خصوصا شیشه ی داخلی بخاری گازی سد و مانع اصلی خروج گازهای سمی به فصای خانه نیست ولی میتوان گفت یک مانع ثانویه است.

سخن پایانی

با توجه به خطرات شکستن شیشه داخلی بخاری گازی، اهمیت تعمیر و سرویس منظم این لوازم خانگی بیشتر مشخص می‌شود. در این مورد، نوژا سرویس با تیم مجرب و متخصص خود آماده ارائه خدمات تعمیر و سرویس لوازم خانگی گاز سوز می‌باشد.

 

تعمیر و سرویس منظم بخاری‌های گازی، علاوه بر افزایش عمر مفید آنها، به ایمنی شما و خانواده‌تان نیز کمک می‌کند. تیم تخصصی نوژا سرویس با داشتن تجربه و دانش فنی لازم، به طور کامل با نکات ایمنی و دستورالعمل‌های تولید کننده آشنا است و تمام تکنیک‌های لازم برای تعمیر و سرویس بهینه را به کار می‌گیرد.

 

از این رو، با انتخاب نوژا سرویس برای تعمیر و سرویس بخاری گازی خود، می‌توانید با آسودگی و اطمینان خاطر، از گرمایی مطلوب در فصل سرما لذت ببرید. تیم ما با حفظ استانداردهای ایمنی و اجرای دقیق فرآیندهای تعمیر و سرویس، به شما خدمات حرفه‌ای و کیفی ارائه خواهد داد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.