پیش بینی نتایج توسط هوش مصنوعی

0

تصور اینکه می توانیم قبل از انجام هر پروسه جراحی ، از نتیجه آن با خبر شویم ، می تواند بسیار جذاب باشد. بر فرض مثال کسی که به دنبال جراحی کردن بینی خود هست یا فردی که لازم است تحت جراحی درمانی قرار بگیرد ، اگر بداند چه نتیجه ای در انتظار اوست ، مطمئنا با استرس و اضطراب کمتری برای انجام فرایند اقدام می کند.

پیش بینی را می توان بعنوان ابزاری تلقی کرد که به واسطه آن پیش نمایی از نتیجه احتمالی یک رویداد، قابل دستیابی است. هوش مصنوعی بعنوان شکل مدرنی از پیش بینی ، تکنولوژی است که از قابلیتی شبیه به قابلیت انسان در استدلال ، یادگیری ، برنامه زیری و خلاقیت برخوردار است. هوش مصنوعی ، سیستم های فنی را قادر می سازد تا محیط موجود را درک کرده و با کار کردن روی آنچه از این محیط درک کرده است مشکلاتی را حل کرده و بر روی دستیابی به یک هدف ویژه تمرکز کند.

داده ها با استفاده از ابزاری از قبیل دوربین ها یا حسگرهای مخصوص، دریافت شده و پس از پردازش، پاسخ را ارائه می دهد. هوش های مصنوعی از این قابلیت برخوردار هستند که رفتار خود را با درجه خاصی از تجزیه و تحلیل تاثیرات عملکردهای قبلی سازگار نموده یا به طور مستقل، وارد عمل شوند. پیش بینی نتایج توسط هوش مصنوعی را می توان تکنولوژی تعریف کرد که به سازمان ها این امکان را می دهد تا پیش بینی هایی را در خصوص نتیجه احتمالی ، با استفاده از داده های هیستریک به دست آورند. این فرضیه ها کمک می کند تا نتایج ملموس تر شده و فرصت بهتر یرا برای حفظ رضایت مشتری در سطحی مطلوب فراهم آورد.

پیش بینی نتایج توسط هوش مصنوعی برای آندسته از مخاطبینی بیشترین جذابیت و کاربرد را دارد که به دریافت پاسخ سوالات خود در خصوص نتیجه آتی یک رویداد به شدت نیاز دارند تا بتوانند به واسطه آن پیش بینی ها، تصمیم گیری کنند. این پیش بینی های تحلیلی توسط هوش مصنوعی، پاسخ هایی قابل اعتماد را برای مسائلی پیچیده تر به دست داده و در واقع پاسخ های به دست آمده را می توان به پاسخ های زمان واقعی نزدیک تر دانست. به دلیل قابلیت بالای این تکنولوژی در سازگاری، می توان از آن در حوزه های بسیار متنوع و حتی در پزشکی و برای مثال در پیش بینی نتیجه قابل دستیابی از یک جراحی زیبایی بینی نیز بهره مند شد. این فناوری می تواند در انواع تجارت ها و سازمان ها در زمان تصمیم گیری و حتی ارائه توصیه هایی برای دستیابی به نتیجه ای مطلوب تر مورد استفاده قرار گیرد.

در زمان تصمیم گیری برای استفاده از یک مدل پیش بینی نتایج توسط هوش مصنوعی، لازم است به این موضوع توجه داشته باشیم که در حال استفاده از چه متغیرهایی هستیم. کسب اطلاعات در این خصوص می تواند در قدم اول، در مقایسه مدل های مختلف و ارزیابی مشخصه های آنها برای برگزیدن بهترین نمونه ای که بتواند مطلوب ترین خروجی را بر اساس داده های موجودمان به دست داده و ما را به هدفمان نزدیک تر کند، بسیار حائز اهمیت است.

در مقایسه روش های سنتی پیش بینی نتیجه با روش مدرنی مثل پیش بینی نتایج توسط هوش مصنوعی باید بگوییم که امروزه از این فناوری مدرن به دلیل قابلیت هایی که از خود در پیش بینی نتیجه در حوزه های مختلف نشان داده است، استفاده های زیادی می شود باتوجه به اینکه در این تکنولوژی از الگوریتم ها استفاده می شود می توان الگوها و روابطی را شناسایی کرد که شاید بتوان گفت قدرت عملکرد آنها در مقایسه با عملکرد انسان نتیجه بخش تر است. با استفاده از این تکنولوژی، امکان تجریه و تحلیل داده هایی باحجم بالاتر و تبدیل آنها به پیش بینی، دور از ذهن و ناممکن نیست. در روش های سنتی، مولفه اصلی در محاسبات، نیروی انسانی است که طبیعتاً انجام محاسبات در شرایطی که حجم اطلاعات در آن بالاست، فرایندی زمانبر تر بوده و علاوه بر صرف هزینه زمانی، به اختصاص هزینه مالی بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. از طرف دیگر، نگاه تعصب گرایانه نیروی انسانی، ایده ها و احساسات فردی نیز می تواند در پیش بینی نتیجه احتمالی، دخیل باشد. با توجه به این موضوع و با مد نظر قرار دادن این نکته که کاربران و بازار، دائماً در حال تغییر هستند، می توان گفت که پیش بینی نتایج توسط هوش مصنوعی می تواند در نظر سازگاری سریع تر و کاربری بالاتر، مزایای بیشتری را به همراه داشته باشد.

ولی علیرغم همه این پیشرفت های به دست آمده، آیا می توان با اطمینان گفت هوش مصنوعی مثلاً در حوزه هایی از قبیل جراحی زیبایی بینی، می تواند به طور کامل جایگزین تجربه جراح که در خلق نتیجه ای چشم نواز حرف اول را می زند شود؟ مثلا امکان دارد بدون وجود جراح رینوپلاستی ، فرایند عمل بینی به انجام برسد؟ این پروسه به انجام بدون شک، محدودیت هایی در تکنولوژی وجود دارد که آن را در رسیدن به این سطح از قابلیت عاجز می گرداند. به بیان کلی باید بگوییم که کاربرد هوش مصنوعی هنوز به مانند کودکی نوپاست ولی پیشرفت در الگوریتم های آن، چشم انداز نوید بخشی را در تصمیم گیری ها و پیش بینی ها نشان می دهد. درک کاربرد کامل این تکنولوژی برای استفاده از آن بعنوان خدماتی بی خطر تر و موثر تر یکی از سنگ های زیر بنای به کارگیری این فناوری محسوب می شود.

منبع : دکتر امیرحسین محمدی مفرد

1/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.