راهکارهای جدید برای شفا دادن به زخم‌های بستری

0

زخم بستر برای بسیاری از افراد و به خصوص سالمندان در کمین است و باید با شناخت بیشتر آن، از این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کرد. با این حال، افرادی که زخم بستر دارند هم نباید نگران باشند؛ زیرا با استفاده از برخی راهکارها می‌توانند این بیماری را درمان کنند. این راهکارها اگر چه زمان‌بر است، اما برای درمان مفید خواهد بود.

بیمارانی که در حال استراحت طولانی‌مدت هستند، بیشتر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و زخم بستر بیشتر به سراغ آن‌ها می‌آید. با انجام برخی کارها و خوردن داروها و مواد گیاهی و خانگی، می‌توان به درمان زخم بستر پرداخت. از این رو، در این مطلب چند تا از موثرترین راهکارهای جدید برای درمان زخم بستر را معرفی خواهیم کرد تا خیلی زود از شر آن خلاص شوید.

تعریف زخم بستر چیست؟

نخست بد نیست به شناخت بیماری زخم بستر بپردازیم تا راه‌هایی را برای درمان آن پیدا کنیم. زمانی که فشاری در دراز مدت روی برخی از قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود، زخم‌هایی پدید می‌آید که اصطلاحا به آن‌ها زخم بستر گفته می‌شود. این بیماری بیشتر در بیماران سالمندی که مجبور به استراحت طولانی‌مدت هستند و نمی‌توانند زیاد از جای خود بلند شوند، پدید می‌آید و خطراتی را برایشان به دنبال دارد.

شناخت زخم بستر برای درمان آن

نواحی مختلف بدن هستند که درگیر زخم بستر می‌شوند و با رعایت برخی اصول می‌توان از آن جلوگیری کرد. ضمنا ساییدگی در صندلی یا تخت و یا استفاده نادرست از لگنی که به خصوص برای سالمندان به کار می‌رود، از دیگر دلایل ابتلا به زخم بستر است. حال شاید سوال شود کدام نواحی بیشتر مستعد زخم شدن است که در جواب باید نواحی باسن، شانه، ستون فقرات، پشت زانو، پاشنه و کمر را نام برد.

بنابراین اگر خودتان مبتلا به این بیماری شده‌اید یا سالمند و فرد دیگری در خانه دارید که علائم آن را دارد، باید خیلی زود نسبت به درمان زخم بستر اقدام شود. تجربه نشان داده است عدم درمان به موقع این بیماری خطراتی جبران‌ناپذیر را در پی دارد؛ زیرا فرد با عفونت‌های شدیدتری مواجه خواهد شد. افراد مسن و کسانی که فعالیت زیادی ندارند، آن‌هایی که از ویلچر استفاده می‌کنند و همچنین آن‌هایی که مبتلا به دیابت از نوع دو هستند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و باید در این زمینه توجه لازم را داشت.

مطلب پیشنهادی: درمان قطعی زخم پای دیابتی

آیا زخم بستر خطر جانی دارد؟

معمولا افراد زیادی که مبتلا به زخم بستر هستند، نگرانی‌هایی در مورد آن دارند و سوالاتی را از کلینیک و متخصصان ما می‌پرسند. آن‌ها می‌خواهند بدانند آیا مثلا زخم بستر می‌تواند خطر جانی برای فرد داشته باشد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت در ابتدا چنین نیست و فرد می‌تواند تا حدی به کارهای روزمره خود رسیدگی کند. با این حال زمانی که درمان به موقع انجام نشود و عفونت بیشتری را در بدن فرد ببینیم، حتی ممکن است خطرات جانی وی را تهدید کند.

بهترین راه‌های درمان زخم بستر

جلوگیری از بیماری زخم بستر

همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است و اگر افرادی در منزل شما هستند که بیماری‌هایی دارند یا فعالیتشان کم است، باید نسبت به پیشگیری اقدام شود. سالمندانی که فعالیت خیلی کمی دارند و مدام باید در حال استراحت باشند، می‌توانند از برخی محصولات مانند بالش‌های هوایی استفاده کنند تا فشار وارد شده به بعضی نواحی از بدن را کاهش دهد. در نتیجه، امکان ابتلا به زخم بستر در آن‌ها بسیار کمتر خواهد شد.

جدا از این، بهره بردن از تغذیه مناسب به صورت روزانه هم به چنین اشخاصی توصیه می‌شود. غذاهای این افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید سرشار از ویتامین و مواد مغذی دیگری باشد. پزشکان تغذیه شما را به خوبی در این زمینه راهنمایی می‌کنند. آن‌ها برای برای سالمندان و افراد دیگر چنین رژیم‌هایی را در نظر می‌گیرند تا خیال شما بابت عدم ابتلا به زخم بستر خود یا اطرافیانتان راحت باشد. در کنار تمام این موارد گرفتن مشاوره زخم و صحبت با یک متخصص می‌تواند بسیاری از خطرات احتمالی را کاهش دهد.

بهترین شیوه‌ها برای درمان زخم بستر

خوشبختانه در سال‌های اخیر روش‌های نوینی برای درمان زخم بستر کشف شد و در مقایسه با گذشته که بدن بسیاری از این بیماران با تهدید همراه بود و راهکار درست را نمی‌دانستند، امروزه می‌توان از برخی داروها و فعالیت‌ها بهره برد. پس در این بخش بهترین راهبردها برای درمان زخم بستر را معرفی می‌کنیم و همان‌طور که در ابتدا هم گفته شد، پیاده کردن این راه‌ها به صبر و حوصله شما بستگی دارد.

فعالیت در حد کم

بیماران مبتلا به زخم بستر و به خصوص افرادی که روی ویلچر هستند، باید هر پانزده دقیقه یک بار خود را جا به جا کرده و فعالیتی در حد بسیار کم داشته باشند تا این زخم بیش از این عفونت نکند. توجه کنید فعالیت بیش از نیاز در زمانی که فرد مبتلا به زخم بستر باشد، به هیچ عنوان خوب نیست و خطرات بیشتری را هم در پی دارد.

فعالیت مناسب برای درمان زخم بستر

استفاده از بالش

علاوه بر بالش‌های هوایی که پیش تر از آن صحبت شد، برخی دیگر از بالش‌ها هم به بیماران کمک می‌کنند تا فشار وارد شده روی بدنشان کمتر شده و بدن با عفونت بیشتری همراه نشود. از موارد استفاده این بالش‌ها می‌توان به میان زانوها اشاره کرد که فشار را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

شست و شوی جای زخم

شست و شوی جای زخم به صورت روزانه اهمیت زیادی دارد، اما از استفاده از برخی مواد برای شست و شو پرهیز کنید. ساده‌ترین راه برای این کار، بهره بردن از آب و صابون است تا عفونت‌های این زخم به مرور کمتر شود. توجه کنید بعد از این عملیات، محل شست و شو که خیس است را باید فوراً خشک کنید.

پماد عسل

امروزه در ایران و دیگر کشورها، یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای درمان زخم بستر را می‌توان پماد عسل عنوان کرد که خوشبختانه افراد زیادی از آن جواب خوبی گرفته‌اند. عسل به نوبه خود تاثیر فراوانی روی از بین بردن عفونت دارد و پماد عسل که با مواد تشکیل دهنده بیشتر و بهتری ترکیب شده است، می‌تواند نقش موثرتری را هم ایفا کند. مشاورین زخم ما مقادیر زیادی از این پمادها را در اختیار دارند و روزانه بیماران زیادی آن‌ها را خواستار هستند. خبر خوب، نتیجه گرفتن بیماران ما است و شما نیز می‌توانید از این فرصت فوق‌العاده استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.