انتخاب یک وکیل دادگستری خوب چگونه است؟

0

میدانیم که امروزه نیاز به استفاده از خدمات یک وکیل دادگستری باتجربه و مورد اعتماد بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. آمار پرونده های حقوقی اعم از دعاوی ملکی، کیفری، خانواده، طلاق، مالیاتی و … روز به روز در حال افزایش میباشد. از طرفی قوانین حقوقی در هر لحظه دچار تغییرات گسترده ای میگردد که این امر نیز موجب تشدید دشواری های دعاوی حقوقی شده است. بنابراین انتخاب بهترین وکیل دادگستری باسابقه و مورد اطمینان از بین لیست بهترین وکلای دادگستری شانس موفقیت شما در پرونده های حقوقی را افزایش دهد. لازم به ذکر است که شماره وکیل پایه یک دادگستری نیز در لیستهای مربوطه درج گردیده است.

وکیل پایه یک دادگستریکیست؟

وکیل دادگستری به کسی گفته میشود که دانش و اطلاعات کافی در زمینه قوانین کشور خود را دارد. برای این منظور، وی تحصیلات عالی در رشته حقوق یا رشته های مرتبط را به پایان رسانیده و حداقل مدرک لیسانس را از یکی از دانشگاه های حقوق دریافت کرده است. در واقع متقاضیان در ابتدای امر بایستی جهت اخذ پروانه وکالت در یکی از آزمونهای وکالتی مرکز مشاوران یا کانون وکلای دادگستری قبول شوند. سپس بایستی بعد از سپری کردن مدت کارآموزی که غالبا ۱۸ ماه است در آزمون اختبار نیز موفق به کسب نمره قبولی شوند. با صدور پروانه وکالت پایه یک دادگستری، وکلا میتوانند جهت ارائه کلیه امور حقوقی از جمله دعاوی ملکی، خانواده، طلاق، حقوقی، اداره کار، کیفری، مالیاتی و … اقدام کنند.

در واقع واژه “وکیل” به صورت عام و عمومی به تمامی اشخاصی که در آزمون کانون وکلا یا مرکز مشاوران ( ماده ۱۸۷ ) قبول شده اند اطلاق می گردد؛ وکیل دادگستری نیز به وکلایی اشاره دارد که در کلیه زمینه های حقوقی فعالیت داشته و عمده فعالیت خود را بر روی دعاوی و پرونده های حقوقی متمرکز میسازد.

وکیل دادگستری متخصص به چه وکیلی گفته میشود؟

اول از همه باید بگوییم که وکیل پایه یک دادگستری به وکیلی گفته میشود که دوره کارآموزی وکالت را با موفقیت پشت سر گذاشته است. وظیفه وکیل دادگستری تفسیر قوانین و مقررات برای موکل و ارائه راهکارهای کارآمد برای حل پرونده حقوقی به آنها است. همچنین این شخص در دادگاه نیز به دفاع از موکل خود پرداخته و تمام تلاش خود را برای گرفتن حقوق قانونی او میکند. در هر حال استفاده از عنوان “وکیل دادگستری متخصص” معمولاً به وکیلی گفته میشود که تخصص در زمینه‌های خاص حقوقی دارند. واژه “وکیل” به صورت عمومی به همه حقوقدان ها اطلاق می شود؛ اما “وکیل متخصص” به وکلایی دادگستری اشاره دارد که در یک زمینه خاص مانند امور کیفری یا تجارت دارای تخصص و تجربه بیشتری باشند. این وکلای پایه یک معمولاً در موارد مرتبط با زمینه خاص حقوقی به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می دهند و در این زمینه ها به عنوان متخصص شناخته میشوند.

بهترین وکیل دادگستری به شما کمک میکند تا در کمترین زمانی که ممکن است و با مناسب ترین هزینه، حقوق قانونی خود را به دست آورید. ضرورت انتخاب بهترین وکیل پایه یک دادگستری به خاطر موفقیت در پرونده به دلیل تخصص و مهارت وکیل، انجام مذاکره بین دو طرف دعوا به دلیل فن بیان قوی و ارائه راهکار، داشتن وجدان کاری و تعهد به وظایف و … است. در ادامه به این موضوع که چگونه میتوانید بهترین وکیل دادگستری را پیدا کنید میپردازیم.

نحوه پیداکردن بهترین وکیل دادگستری

با توجه به وسعت شهرهای ایران و به خصوص تهران و تعداد زیاد وکلای دادگستری، برای پیدا کردن بهترین وکیل دادگستری باید از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  • پرس و جو از دوستان و آشنایان: خب شاید اولین و ساده ترین راهکار برای انتخاب یک وکیل دادگستری خوب، پرس و جو از دوستان و آشنایانی است که قبلاً از خدمات وکالتی یک وکیل پایه یک دادگستری استفاده کرده و از کار وی رضایت داشته است. در این صورت پس از انتخاب وکیل مورد نظر به راحتی می توانید سوابق و تجربه وکیل را از سایت های مختلف پیدا کنید.
  • جستجو در اینترنت و گوگل: اگر از دوستان و آشنایان شما، کسی تجربه ای در زمینه وکیل خوب نداشت، می توانید در گوگل و اینترنت جستجو کرده و لیست وکلای دادگستری شهرهای ایران و تهران را مشاهده کنید. بسیاری از سایت های مرجع معرفی وکیل، خیلی ساده به معرفی وکلای باتجربه و کاربلد می پردازند. این سایت‌ها نیز دارای اطلاعات کاملی در مورد شماره تماس وکیل پایه یک دادگستری، سابقه او و … هستند.
  • رفتن به سایت کانون وکلای هر استان: علاوه بر راهکارهای بالا، شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت وکلا، اتحادیه کانونهای وکلا، آدرس، شماره وکیل و اطلاعات کافی در مورد وکیل موردنظر را به دست آورده و به صورت تلفنی و یا حضوری با او مشورت کنید.

یک وکیل دادگستری خوب چه ویژگیهایی دارد؟

این روزها، وکلای زیادی در کلانشهر تهران به کار وکالت مشغول هستند؛ به همین دلیل، پیداکردن یک وکیل خوب بسیار مشکل است. از مهمترین ویژگیهای یک وکیل دادگستری خوب میتوان به حفظ اسرار موکل، توضیح پروسه قانونی دادگاه، ارائه راهکار موثر و کاربردی برای مشکلات پرونده حقوقی، تعیین حق‌الوکاله مناسب و… اشاره کرد. بهترین وکیل ویژگی هایی دارد که او را از سایر وکلای دیگر متمایز میکند. از مهمترین این ویژگی ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به روز بودن اطلاعات و دانش حقوقی وکیل دادگستری: مباحث حقوقی دارای چالشها و پیچیدگیهای فراوانی است. همین امر موجب اختلاف نظرهای فراوان و صدور آرای گوناگونی گردیده است. این پیچیدگیها بر روی کلیه مباحث حقوقی سایه افکنده و هیچ کدام از مباحث حقوقی از این چالشها مستثنا نمیباشد. بنابراین استفاده از خدمات بهترین وکیل پایه یک دادگستری با تجربه و خبره در کلیه مسائل حقوقی امری لازم و ضروری بوده و اهمیت آن انکار ناپذیر میباشد.
  • امین، امانتدار و راز نگه دار بودن وکیل پایه یک دادگستری: یکی دیگر از ویژگی های برجسته و اساسی بهترین وکیل دادگستری این است که امین باشد تا جایی که همانند یک برادر برای موکل قابل اعتماد باشد. سپردن اصول اسناد و مدارک توسط موکل به وکیل شاید کم اهمیت ترین موضوع در راستای امانتدار بودن یک وکیل باشد. چراکه در طول روند رسیدگی به یک پرونده ممکن است موضوعاتی اتفاق بیفتد که بسیار با اهمیت تر از اصول اسناد و مدارک است. البته به وکیل پایه یک دادگستری که دارای پروانه وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز میباشد میتوان ساده تر اعتماد نمود. در کل سعی کنید پرونده های خود را حتما به وکلای دادگستری مورد اعتماد، امانتدار، شاخص و مطرح ارجاع نمایید.
  • فن بیان خوب: قطعا بهترین وکیل تهران میبایست دارای فن بیان نسبتا خوبی بوده و به فنون مذاکره آشنایی داشته باشد. وکلای دادگستری که از قدرت مذاکره بالایی برخوردارند میتوانند از این ویژگی مهم در قانع کردن طرف مقابل و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده مخصوصا زمانی که نیاز است استفاده نماید.
  • داشتن رفتاری محترمانه با قاضی دادگاه، موکل و اشخاص مرتبط: ارتباط موثر و قابل فهم با موکل، قاضی محترم و دیگر اشخاص مرتبط با پرونده از مهمترین ویژگیهای بهترین وکیل دادگستری میباشد. بهترین وکلای دادگستری در ایران و تهران بایستی با استفاده از مهارتهای ارتباطی موثر به دنبال ارتباط صحیح با موکل خویش بوده تا بتواند از این ارتباط در پیشبرد اهداف موکل در پرونده کمال استفاده را بنماید.
  • برخورداری از صبر و بردباری زیاد: بهترین وکیل دادگستری بایستی صبور بوده و بسیار با حوصله باشد. چراکه دعاوی حقوقی از پیچیدگی و سختیهای فراوانی برخوردار است. یک وکیل پایه یک دادگستری برای حل این سختیها و چالشهای حقوقی نیاز به مداقه و بررسی فراوان در پرونده حقوقی دارد. در حقیقت بهترین وکیل دادگستری در سراسر ایران و تهران قبل از هرگونه اقدام و حتی قبل از هر اظهارنظری ابتدا موضوع را کاملا بررسی نموده و سپس اقدامات لازم را عملی میکند. این امر احتمال بروز خطا و اشتباهات را تا حد امکان کاهش میدهد در نتیجه احتمال و شانس پیروزی در پرونده بالا میرود.
  • وکیل مغرور نباشد: قوانین و مقررات حقوقی همواره و در طول زمان دچار تغییرات فراوانی میگردد. یک مثالی که میان حقوق دانان و حقوق خوانان رواج دارد این است که رشته حقوق فارغ التحصیلی ندارد. این مثال به درستی تغییرات گسترده رشته حقوق در تمامی زمینه ها را نشان میدهد. از همین رو داشتن غرور کاذب از لحاظ علمی برای کلیه وکلا به هیچ عنوان مناسب نمیباشد. از همین رو همواره به بهترین وکلای دادگستری توصیه میگردد با همکاران خود به خصوص در پرونده های مهم مشورت نمایند. مضافا اینکه در بسیاری از اوقات به دلیل مشغله کاری فراوان و ضیق وقت ممکن است وکیل دچار اشتباه شود. این امر حتی در خصصوص وکلای دادگستری باتجره نیز صادق است.
  • صداقت و راستگویی: صداقت و راست گویی یکی از اساسی ترین ویژگیهای بهترین وکلای دادگستری به شمار می آید. صداقت یک وکیل دادگستری خوب موجب میگردد موکل به طور شفاف از تمامی مسائل مهم در پرونده آگاه گردد. همچنین موکل نیز در مواجه با چنینی وکیلی صداقت به خرج داده لذا موضوعی را از وکیل پنهان نمیکند. این صداقت دوطرفه میتواند نتیجه پرونده را به بهترین شکل ممکن رقم بزند.

چند نکته مهم در خصوص نحوه انتخاب بهترین وکیلدادگستری

با وجود همه مزایای یاری گرفتن از وکیل دادگستری، آیا به هر وکیلی میتوان اعتماد کرد؟ مسلما پاسخ منفی است و نمی توان به هر وکیل پایه یک دادگستری اعتماد کرد. اگر در اینترنت جستجو کنید یا به سایت کانون وکلای مرکز مراجعه کنید، تعداد زیادی وکیل دادگستری مشاهده می کنید. با مشاهده تعداد زیادی از وکلا، حتماً به ذهن شما هم خطور کرده که کدام وکیل دادگستری را انتخاب کنیم؟ کدام وکیل دادگستری بهتر است؟ اگر یک فرد بی تجربه و یا ناسالم را برگزینید، نه تنها در دادگاه شکست میخورید؛ بلکه باید هزینه زیادی نیز به وکلای دادگستری پرداخت کنید. اولین گام برای گرفتن حقوق قانونی خود در دادگاه، تحقیق در مورد یک وکیل دادگستری خوب و سپس مشورت با او است.

دعاوی حقوقی

زمانی که بین افراد اختلافات حقوقی به وجود می آید و این افراد تصمیم می گیرند اختلافاتشان را به مراجع قضایی و دادگاه ها ارجاع دهند، در اصطلاح حقوقی به این عمل طرح دعوی حقوقی میگویند. این افراد باید دلیل طرح دعاوی حقوقی و مدارک خود را به صورت مکتوب به دادگاه به صورت یکجا و مرتب ارائه دهند که به مجموع این مدارک ارائه شده پرونده حقوقی یا دعاوی حقوقی گفته می شود. در زیر چند نمونه از انواع دعاوی حقوقی را ذکر و توضیح میدهیم:

  • دعاوی و پرونده‌های خانواده نظیر طلاق، طلاق توافقی، نفقه، مهریه، حضانت، حق تنصیف و …
  • دعاوی کیفری نظیر قتل، کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت، جعل، توهین، تهدید و …
  • دعاوی ارث و میراث نظیر تقسیم ترکه، تحریر ترکه و …
  • دعاوی و پرونده‌های ملکی نظیر تخلیه، تصرف عدوانی و …
  • دعاوی و پرونده های اداره کار نظیر عیدی، حقوق، پاداش و …

سخن پایانی

بهترین سایت هایی که شما در جستجوی بهترین وکیل دادگستری در گوگل مشاهده می کنید؛ سایت کانون وکلای دادگستری، مرجع حقوقی وکیل زوم، سایتهای قضایی نظیر وبسایت عدل ایران و … است. شما کاربر محترم، در هر شهری که ساکن هستید به راحتی با مراجعه به این سایتهای معتبر می توانید در زمینه دعاوی حقوقی، دعاوی کیفری، دعاوی ملکی، دعاوی خانواده، امور ثبت، دیه، امور بین المللی، دعاوی کار، بیمه و … وکیل متخصص مرتبط با موضوع پرونده خود را انتخاب کرده و به شماره و آدرس وکیل دادگستری دسترسی پیدا کنید. همچنین می توانید در پروفایل هر وکیل نظرات و دیدگاه موکلین و آشنایان آن وکیل دادگستری را مطالعه کنید که نظرات کاربران کمک بسیاری در انتخاب هایتان خواهد داشت. همچنین بهتر است قبل از اعطای وکالت به وکلای پایه یک دادگستری حتما یک جلسه مشاوره حضوری در دفتر کار وکیل دادگستری داشته باشید.

 

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.