آشنایی با شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی (قسمت دوم)

0

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند؛ هر یک از آنها نشانه ها و راه هایی برای درمان نیز دارند. 12 نوع اختلال روانی بطور دقیق در جوامع شناخته می شوند که از لحاظ علمی آنها را بررسی خواهیم کرد. هر یک از دسته های اختلال روانی به زیر دسته های مرتبط خود تقسیم می شوند که شناخت هریک از آنها باعث افزایش آگاهی شما نسبت به انواع اختلال و نحوه برخورد با آنها می شود.

مراجعه به یک کلینیک روانشناسی جهت مشاور روانشناسی بسیار مفید خواهد بود. سهاکلینیک خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

 

چرا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم است؟

بررسی اختلالات روانی می تواند به حدی مهم باشد که افراد درگیر این نوع بیماری ها، به آگاهی شما نسبت به این اختلالات احتیاج وافر دارند. البته این آگاهی باید با منظور کمک رسانی به ایشان ایجاد شود؛ پس باید بررسی این اختلالات را با در نظر داشتن علائم آن در بیمار انجام دهید. دلایل زیر باعث شده اند تا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم باشد:

  • فرد دچار اختلال، نیاز به کمک شما دارد.
  • شاید افراد اطراف فرد دچار اختلال، بدون آگاهی نتوانند وی را درک کنند.
  • درمان برای اینگونه افراد، با شناخت انواع اختلالات توسط خود فرد و اطرافیان بسیار سریعتر خواهد بود.
  • راهی برای رهایی از بین تمام این اختلالات در گرو دانش و آگاهی بیشتر است.
  • همه افراد نیاز به مراقبت دارند؛ با آگاهی بیشتر درباره اختلالات مختلف، می توانید به خوبی در کنار فردی که دچار اختلال روانی است باشید.

این دلایل نشان می دهند که بررسی اختلالات روانی و شناخت آنها بسیار مهم است. این شناخت هرچند در مراحل اولیه و ساده خود، می تواند بسیار گره گشا باشد. البته این نکته که نباید به خود انواع اختلالات را تلقین کرد هم سر جای خود پا بر جا است. یعنی پس از آگاهی نسبت به این اختلالات، ذهن ناخودآگاه به سمت تلقین های مختلف خواهد رفت که شما چنین اختلالاتی را دارید؛ سعی کنید جلوی خود را بگیرید و به خود چیزی را تلقین نکنید.

اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته DPD یکی از اختلالات شخصیتی پر شیوع است. این اختلال در مردان و زنان به طور برابر رخ می دهد و معمولا در اوایل جوانی یا بعد از شکل گیری روابط مهم بزرگسالی ، آشکار می شود.

علایم اختلال شخصیت وابسته DPD چه هستند؟

افراد دارای اختلال شخصیت وابسته DPD از نظر عاطفی بیش‌ از حد به دیگران وابسته اند و تلاش فراوانی را صرف خشنود کردن دیگران می کنند. این افراد معمولا رفتارهای نیازمندانه، منفعل و چسبنده نشان می دهند و ترس از جدایی دارند.

سایر مشخصه های رایج این اختلال شامل موارد زیر است:

ناتوانی در تصمیم گیری حتی تصمیمات روزمره مانند لباس پوشیدن، بدون مشورت یا کسب اطمینان از دیگران

اجتناب از مسئولیت های بزرگسالان با رفتارهای درمانده و منفعلانه، وابستگی به همسر یا دوست برای تصمیماتی نظیر انتخاب محل کار و زندگی

ترس شدید از رهاشدن و احساس انهدام یا درماندگی زمانی که روابط به پایان می رسند، فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته اغلب به سرعت پس از پایان یک رابطه، وارد رابطه دیگری می شود

  • حساسیت بیش از حد به انتقاد
  • بدبینی و فقدان اعتماد به نفس، از جمله باور به اینکه توانایی مراقبت از خود را ندارد
  • اجتناب از مخالفت با دیگران از ترس از دست دادن حمایت یا تایید آن ها
  • ناتوانی در شروع پروژه ها یا فعالیت ها به دلیل فقدان اعتماد به نفس
  • دشواری در تنها ماندن
  • تمایل به تحمل بدرفتاری و سوءاستفاده از جانب دیگران
  • اولویت قائل شدن برای نیازهای مراقبان به جای نیازهای خود
  • گرایش به ساده لوحی و خیال‌پردازی

چه عواملی باعث اختلال شخصیت وابسته DPD می شوند؟

هرچند علت دقیق اختلال شخصیت وابسته شناخته شده نیست، اما به احتمال زیادی ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، رشدی، خلق‌و خویی (سرشتی) و روانی دخیل هستند. برخی محققان معتقدند سبک فرزند پروری مستبدانه یا بیش از حد مراقبت کننده می تواند در افراد مستعدِ این اختلال، به رشد ویژگی های شخصیت وابسته منجر شود.

اختلال شخصیت وابسته DPD چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص اختلال شخصیت وابسته DPD باید از اختلال شخصیت مرزی تمایز داده شود، زیرا این دو اختلال در بعضی علایم مشترک هستند. در اختلال شخصیت مرزی ، فرد با ترس از ترک شدن با احساس خشم و پوچی مواجه می شود. اما در DPD  فرد نسبت به این ترس، با تسلیم شدن و جستجوی روابط دیگر برای حفظ وابستگی پاسخ می دهد.اگر تمام یا بیشتر علایم بالا از اختلال شخصیت وابسته DPD حاضر باشند، پزشک به وسیله گرفتن تاریخچه روان پزشکی و دارویی و احتمالا یک معاینه جسمانی اولیه ارزیابی را شروع خواهد کرد. از آنجا که هیچ آزمایشگاهی مشخصاً تست هایی  برای اختلالات شخصیتی انجام نمی دهد، پزشک ممکن است تست های تشخیصی مختلف را به کار ببرد تا احتمال وجود بیماری های جسمانی را که می‌توانند دلیل بروز علایم DPD باشند رد کند.اگر پزشک هیچ دلیل جسمانی‌ای برای علایم پیدا نکند، لازم است که شخص را برای تشخیص و درمان اختلال روانی به روانپزشک، کلینیک روانشناسی و یا یک متخصص خدمات بهداشتی آموزش دیده ارجاع دهد. روانپزشکان و روانشناسان از مصاحبه های مخصوص و ابزارهای ارزیابی ویژه‌ای استفاده می کنند تا فرد را از نظر ابتلا به اختلال شخصیت بررسی نمایند.

اختلال شخصیت نمایشی

ادامه متن را دنبال کنید تا درباره اختلال شخصیت نمایشی HPD نشانگان، علل و گزینه های درمانی بیشتر بدانید.

نشانگان اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی یکی از چند اختلال خوشۀ B اختلالات شخصیت است. اختلالات شخصیتی خوشه B اغلب شامل رفتارهایی است که بیش از حد هیجانی، نامتعادل و نمایشی هستند.افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی HPD وقتی که در مرکز توجه نیستند احتمالاً احساس طرد شدگی یا ناامیدی می کنند. آن‌ها ممکن است پر انرژی یا به صورت افراطی اغواگر به نظر برسند و افراد دیگر ممکن است آنها را به عنوان “مجلس گرم‌کن” توصیف کنند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی HPD احتمالاً برخی از نشانگان زیر را نمایش میدهند:

  • زمانی که در مرکز توجه نیستند احساس ناراحتی دارند
  • رفتارهای جنسی افراطی نشان می دهند
  • احساسات متغیر و سطحی دارند مثل حسادت یا حرص
  • از ظاهر خود برای جلب توجه استفاده می کنند
  • سخنانی کلی و فاقد جزئیات ارائه می دهند
  • هیجاناتی را تجربه می کنند که اغلب اغراق شده و نمایشی به نظر می رسد
  • تلقین پذیر هستند
  • روابط را بیش از آنچه که واقعا هست صمیمانه می­دانند

همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ اظهار می کند که افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی احتمالاً به الکسی‌تایمی دچاراند. الکسی تایمی ویژگی‌ای است که شخص دارای آن قادر به تشخیص یا توصیف هیجانات خود یا دیگران نیست.

مکانیسم های دفاعی فرآیندهای روانی ناهشیاری هستند که از فرد در برابر آشفته شدن مقابل اضطراب محافظت میکنند. افراد مبتلا به HPD احتمالاً از مکانیسم های دفاعی سرکوب، تجزیه یا هر دو استفاده می کنند.

سرکوب به این اشاره دارد که فرد محرک‌های دردآور مانند خاطرات، افکار و احساسات را بیرون از آگاهی هوشیار قرار می دهد.

تجزیه یک فرآیند روانی است که در آن فرد ارتباط خود را با افکار، احساسات، خاطرات و حس هویت خود قطع می کند.

اختلال شخصیتی میسوفونیا

اختلال شخصیتی میسوفونیا یا میزوفونیا یا صدابیزاری گزینشی یک اختلال روانی است که در آن افراد دارای یک نوع سندروم حساسیت صدایی هستند و با شنیدن یک سری از صداها از لحاظ فیزیولوژیکی، واکنش‌هایی احساسی و یا پرخاشگرانه نشان می‌دهند. صداهایی که اعصاب و روان افراد را درگیر می‌کند، می‌تواند شامل صدای تایپ با صفحه کلید، برف پاک کن ماشین، چک چک شیر آب، گچ روی تخته، نفس کشیدن، بازی با گیره خودکار، تیک تاک ساعت، باز و بسته کردن در خودکار، جویدن یا هورت کشیدن، صدای بوق و دیگر صداهایی که می‌تواند برای افراد ایجاد آزار و حساسیت کند. در واقع صدا بیزاری را می‌توان مختص صداهایی دانست که مکرراً پشت سر هم تکرار می‌شوند و افراد مبتلا به این اختلال به آنها واکنش‌های عصبی نشان می‌دهند. دفعات ایجاد این صدا می‌تواند منجر به تقویت این اختلال شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.