آشنایی با کارتن پلاست

0

مقدمه بررسی کارتن پلاست

کارتن پلاست چیست و چه کاربردی دارد؟ مزایا و معایب استفاده از کارتن پلاست چیست؟ این روزها که بحث حفاظت از محیط زیست بسیار داغ است، حتماً طرفداران آن نام کارتن پلاست را شنیده اند. محصولی که هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد و قابل بازیافت است. در تولید کارتن پلاست از موادی مانند پلی پروپیلن استفاده می شود.

 

کارتن پلاست چیست؟

همانطور که گفتیم کارتن پلاست یک ماده قابل بازیافت است و در بین دوستداران محیط زیست بسیار محبوب است. کارتن پلاست یک ورق یا مقوا پلاستیکی است که از سه لایه نازک پلی پروپیلن ساخته شده است. همچنین به عنوان کارتن پلاست دو جداره شناخته می شود زیرا یک لایه پلاستیکی موجدار و دندانه ای شکل بین دو ورق صاف قرار گرفته است. کارتن پلاست با نام‌های دیگری مانند شیت پلاست، ورق‌های پلاستیکی، ورق‌های کرونا و ورق‌های پلاستیکی کروگیت نیز شناخته می‌شود.

لازم است بدانید که کارتن پلاست به روش اکستروژن تولید می شوند. در این روش دو ورقه مسطح بیرونی که فیلم نامیده می شود، توسط ورقه های عمودی باریک به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند.

 

مزایای کارتن پلاست

از مزایای کارتن پلاست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این محصول در برابر ضربه بسیار مقاوم است.
  • تحمل دمای این محصول از 30- تا منفی 80 درجه سانتیگراد می باشد.
  • از این پنل ها می توان به عنوان عایق صدا و حرارت استفاده کرد.
  • کارتن پلاست قابلیت چاپ شدن را دارند و برای چاپ روی آنها از روش سیلک اسکرین استفاده می شود.
  • این ورق ها بسیار انعطاف پذیر هستند.
  • این ورق ها قابل شستشو هستند.
  • کارتن پلاست به دلیل وزن سبکی که دارند به راحتی قابل استفاده هستند.
  • این ورق ها در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند.
  • کارتن پلاست از آنجایی که در برابر شعله مقاوم هستند، در صورت حادثه آتش نمی گیرند، بلکه ذوب می شوند.

 

خصوصیات کارتن پلاست

وزن این محصول بر حسب گرم بر متر مربع محاسبه می شود. هر چه وزن این محصول در هر متر مربع بیشتر باشد، استحکام و مقاومت آن بیشتر می شود. معمولا وزن این محصول بین 800 تا 3000 گرم بر متر مربع است. محصولات کارتن پلاست معمولا در ضخامت های 2 تا 13 میلی متر و بر اساس نیاز مشتری تولید می شوند.

رول های کارتن پلاست بنا به درخواست مشتریان در اندازه های مختلف طراحی و تولید می شوند. حداکثر عرض این محصول 210 سانتی متر است اما محدودیتی در طول آن وجود ندارد. بد نیست بدانید رنگ این محصول به انتخاب مشتریان بستگی دارد.

 

انواع کارتن پلاست

انواع کارتن پلاست بسته به ظاهر و کاربرد متفاوت است که رایج ترین آنها به شرح زیر است:

  • کارتن پلاست ساده: این نوع کارتن پلاست که قدیمی ترین و ساده ترین نوع موجود در بازار است، شباهت زیادی به بافت مقوا دارد. برای ساخت این نمونه، همانطور که قبلا توضیح داده شد، دو لایه پلاستیک یک لایه پلاستیکتا شده را می پوشانند و یک ورق دو جداره را تشکیل می دهند. این مدل انعطاف پذیر بوده و به شکل لوله است و از پلی اتیلن ساخته شده است. لازم است بدانید که کارتن پلاست ساخته شده از پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر سرما دارند.
  • کارتن پلاست عمودی: این نمونه را می توان به راحتی با قطر 2 تا 25 میلی متر در بازار پیدا کرد. برای ساخت این مدل ورق های مقوا را پس از طی مراحل خاصی با دستگاه مخصوص برش می دهند که باعث می شود بر خلاف ساده ها زبر و چروک نباشند و بیشتر در لبه ورق های آن خانه ها قرار گیرند. مستقیم و عمودی به نظر می رسد. این مدل را می توان از پلیمر پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید کرد. کارتن پلاست پلی اتیلن مقاومت حرارتی کمتری دارد و سریعتر و راحت تر ذوب می شود.
  • کارتن پلاست کندویی یا حبابی: امروزه جدیدترین مدل کارتن پلاست موجود در بازار، مدل حباب یا کندوی عسل است. این مدل که از پلی پروپیلن تولید می شود در برابر مواد شیمیایی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. استفاده از پلی پروپیلن در ساخت این نوع مقوا، محصول نهایی را ضد خش و سبک تر می کند.

 

کاربردهای کارتن پلاست

کاربرد کارتن پلاست: کارتن پلاست کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. قالب های ساختمانی و بلوک سقفی، معماری داخلی، ساخت سوله، خودروسازی، لوازم خانگی، لوستر و دکوراسیون، ماکت سازی، سکوهای تبلیغاتی، مکان فیلمبرداری و تهیه انواع علائم راهنمایی و رانندگی از جمله کاربردهای این محصول است. ساخت انبارهای صنعتی و بهداشتی و مشکلات استفاده از توری مرغ منجر به استفاده از کارتن پلاست شده است.

 

جمع بندی

با خواندن این مقاله متوجه شدیم که کارتن پلاست یک ورق یا مقوای پلاستیکی است که از سه لایه نازک پلی پروپیلن ساخته شده است. این محصول به ورق پلاستیکی دو جداره نیز معروف است زیرا یک لایه پلاستیکی موجدار و دندانه ای شکل بین دو ورقه صاف قرار گرفته است. این محصول با نام های دیگری مانند شیت پلاست، ورق های پلاستیکی، ظروف پلاستیکی، ورق های کرونا و ورق های پلاستیکی کروگیت نیز شناخته می شود. در طول مقاله به بررسی ویژگی ها، خواص و کاربردهای این محصول پرداختیم.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.