طلاق توافقی راحت ترین راه نه بهترین راه

0

طلاق ازجمله موضوعات مهم در قوانین مربوط به حوزه خانواده است که به‌موجب قانون و مواد مختلف آن، شرایط و نتایج مختلفی در انجام آن پیش‌بینی شده است. یکی از مسائل مهم در انجام این کار، حقوق طرفین است که مرد و زن می‌بایست در مورد آن آگاه باشند تا با دید بازتری جهت انجام آن اقدام کنند. در این مطلب، ضمن بررسی موضوع طلاق و مقوله طلاق توافقی، موارد بیشتری پیرامون آن مثل حق طلاق و طلاق فوری را مطرح خواهیم کرد.

طلاق چیست و با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

یکی از مسائلی که احتمال رخ‌ دادن آن در یک خانواده وجود دارد، اختلافات زن و مرد است که می‌تواند بنیان خانواده را از بین ببرد. در شرایطی که دو طرف میلی برای ادامه رابطه خود نداشته باشند، قانون تمهیداتی را برای پایان‌ دادن به این رابطه در نظر گرفته است که اصطلاحا با نام طلاق (divorce) شناخته می‌شود.

آشنایی با انواع طلاق و شرایط و ضوابط آن‌ها

قانون هر کشور شرایط و تعاریف مختلفی از طلاق ارائه کرده است؛ اما به‌طورکلی، در شرع و قانون اسلامی، طلاق به دو نوع کلی تقسیم می‌شود:

  • رجعی (با امکان ازدواج مجدد طرفین)؛

  • بائن (بدون امکان ازدواج مجدد طرفین).

طلاق توافقی چه نوع طلاقی محسوب می‌شود؟

یک نوع دیگر از دسته‌بندی طلاق، براساس نوع درخواست‌دهنده آن است که شامل سه مورد می‌شود:

  • درخواست از طرف مرد: در این نوع جدایی، حق طلاق با مرد است.

  • درخواست از طرف زن: در این نوع جدایی، زن حق درخواست جدایی را دارد.

  • درخواست مشترک یا توافقی: در این نوع جدایی، طرفین به‌صورت توافقی درخواست طلاق را ارائه می‌دهند.

درباره طلاق از نوع توافقی بیشتر بدانید

 

این نوع طلاق، یکی از روش‌های رایج جدایی زن و مرد است که در آن زن و مرد مشترکا درخواست جدایی از یکدیگر را ارائه می‌دهند. در ابتدا، باید زن و مرد بر روی حقوق نهایی خود توافق کنند و نتایج توافق خود را هنگام ارائه درخواست طلاق توافقی، اعلام کنند.

بدین‌ترتیب، این شکل از طلاق که با عناوینی مثل طلاق فوری یا وکالت در طلاق نیز شناخته می‌شود، شکل اجرایی و قانونی به خود می‌گیرد. پس از تایید و نهایی‌ شدن آن، رابطه زناشویی بین زن و مرد پایان می‌یابد و هر طرف باید جهت اجرای حقوق طرف دیگر، اقدامات لازم را انجام دهد.

نکات مهمی که باید در طلاق از نوع توافقی به آن دقت کنید

طلاق از نوع توافقی، یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین نوع جدایی بین زن و مرد محسوب می‌شود. ازآنجایی‌که، عنوان توافقی بر این نوع جدایی قرار گرفته است، دو طرف باید در مورد مسائل مهمی که در طلاق توافقی حائز اهمیت، آگاهی کامل داشته باشند.

حقوق مالی زن

در این نوع از جدایی، به حقوق مالی زن توجه و تاکید زیادی شده است. ازآنجایی‌که، قانون و شرع هنگام ازدواج برای زن مهریه را در نظر می‌گیرد، برای پس از طلاق نیز حقی با عنوان اجرت‌المثل در نظر گرفته است. این دو مورد یعنی مهریه و اجرت‌المثل از حقوق مالی مورد تاکید قانون است که طرفین باید در مورد آن توافق کنند.

مهریه

مهریه یکی از حقوق‌های مالی زن در ازدواج است. یک تصور غلط درباره طلاق از نوع توافقی این است که برخی به اشتباه گمان می‌کنند طلاق توافقی به‌معنی بخشیدن حق مهریه توسط زن است که چنین تصوری درست نیست و حق مهریه حتی در این نوع جدایی نیز کاملا قابل دریافت است و درصورت توافق طرفین، مرد باید جهت پرداخت آن اقدامات لازم را انجام دهد.

اجرت‌‌المثل

اجرت‌‌المثل نیز یکی از شروط و تعهدات مالی است که زن به‌درخواست شوهر خود انجام می‌دهد و هنگام جدایی می‌تواند درخواست دریافت آن را داشته باشد. در طلاق از نوع توافقی، اجرت‌المثل تنها درصورتی قابل دریافت است که زن و مرد در مورد آن توافق کرده باشند.

نفقه فرزند و حق حضانت

در مورد حق حضانت کودکان، قانون مدنی در ماده ۱۱۶۹ به حق حضانت مادر تا ۷ سالگی کودک تاکید کرده است و پس از آن نیز حضانت برعهده پدر است. در مراحل انجام طلاق توافقی، زن و مرد می‌توانند بر روی حق حضانت فرزندان خود نیز توافق کنند و توافق آن‌ها، لازم‌الاجرا خواهد بود. اگر بین زن و مرد توافقی دراین‌خصوص حاصل نشود، دادگاه با تعیین بهترین شرایط و وضعیت مراقبت از کودک، حق حضانت را به یکی از طرفین خواهد داد.

نفقه فرزند به تمام هزینه‌های مالی مربوط به خوراک، پوشاک و مسکن فرزند گفته می‌شود که تامین آن برعهده پدر خواهد بود. در این زمینه نیز اگر طرفین توافقی انجام دهند، لازم‌الاجرا خواهد بود و اگر توافقی صورت نگیرد، دادگاه بنابر قوانین و مقررات مربوطه، مبلغی به‌عنوان نفقه فرزند تعیین می‌کند. اگر در مراحل انجام طلاق توافقی، پدر توانایی مالی کافی برای پرداخت نفقه نداشته باشد، جد پدری وظیفه پرداخت را خواهد داشت و درصورتی‌که، جد پدری نیز از پرداخت ناتوان باشد، نفقه برعهده مادر خواهد بود.

مراجعه به مشاور حقوق یا وکیل

 

یکی از مواردی که اغلب باعث پشیمانی و ناراحتی بسیار زیادی پس از طلاق در مرد یا زن می‌شود، عدم مراجعه به یک وکیل یا مشاور حقوقی است. مشاورین حقوقی یا وکلای خانواده افرادی متخصص و باتجربه هستند که به طرفین تمام حقوق و تکالیف آن‌ها را یادآوری می‌کنند تا آن‌ها با دیدی بازتر و اطلاعات بیشتر جهت طلاق توافقی اقدام کنند. اهمیت مراجعه به یک وکیل یا مشاور، این است که درصورت وجود مشکلات زیان‌بار پس از طلاق، موارد مربوطه به مرد یا زن گفته می‌شود تا بعدها پشیمانی و ناراحتی خاصی بابت این کار پیش نیاید.

سخن نهایی

طلاق یکی از مهم‌ترین اقدامات قانونی مربوط‌به خانواده است؛ درواقع، هدف از این کار، پایان‌ یافتن رابطه زناشویی خواهد بود. طلاق به‌صورت کلی، شامل طلاق رجعی (با قابلیت ازدواج مجدد طرفین) و طلاق بائن (بدون قابلیت ازدواج مجدد طرفین) است و از لحاظ درخواست‌دهنده نیز شامل درخواست از طرف مرد، درخواست از طرف زن یا طلاق از نوع توافقی است.

طلاق از نوع توافقی، نوعی جدایی زن و مرد است که طرفین ابتدا باهم بر سر حقوق و تکالیفی که در مورد یکدیگر دارند، توافق می‌کنند و نتایج توافق خود را نیز به دادگاه اعلام می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین مواردی که می‌بایست در طلاق توافقی به آن دقت کرد، وضعیت وکالت در طلاق، حقوق مالی زن مثل مهریه و اجرت‌المثل و مواردی مثل نفقه و حضانت است. مورد بسیار مهم دیگر، مراجعه به یک مشاور حقوقی یا وکیل خانواده است تا متناسب با شرایط هر شخص، تمام نکات ریز و درشت درباره انجام این کار به زن یا مرد گفته شود. برای خواندن بیشتر در مورد این موضوع میتوانید اینجا کلیک کنید.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.