همه چیز درباره نیاز مهندسین به یادگیری دفتر فنی

0

همان طور که می‌دانید عمده مطالب دانشگاهی کاربردی نیستند و فقط جنبه تئوری دارند. اگرچه مفاهیم تئوری پایه و اساس مهندسی عمران هستند اما لازم است در کنار این موارد مطالبی اجرایی و کاربردی مثل آموزش اجرای ساختمان و آموزش دفتر فنی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

واحدهای آزمایشگاهی و عملی حوزه مهندسی عمران خیلی کم و گاهی صرفا بررسی صحت برخی نکات تئوری است. این در حالی است که وقتی یک دانشجوی مهندسی عمران از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود بازار کار از او انتظار دیگری دارد.

انتظار می‌رود که به صفر تا صد مراحل ساخت یک ساختمان مسلط باشد، توانایی مدیریت کارگاه را داشته باشد، بتواند با ارگان‌ها و شرکت‌های مربوط، به خوبی نامه نگاری کند و از پس چالش‌های پیش روی ساخت بربیاید.

اکثر فارغٰ‌التحصیلان دید کافی نسبت به اجرای ساختمان ندارند و تنها موارد تئوری را پاس کردند.

پس نمی‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند یا وقتی وارد شدند به دلیل نداشتن دانش فنی این حوزه باید مدت زمان زیادی را خاک خوری کنند یا با پایین‌ترین حقوق کار کنند تا بلکه روزی صاحب دانش و تجربه شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

آموزش دفتر فنی، ناجی مهندسین عمران

در بین شما افرادی هستند که به حوزه اجرایی علاقه ندارند. سرو کله زدن با کارگرها، چالش‌های اجرایی و کار در شرایط جوی مختلف رو نمی‌پسندند. دوست ندارند رو لباس و کفششان خاک بنشیند.

در زمستان کنار بخاری و در تابستان کنار کولر هستند. از نظر مالی نیز حقوقشان نه تنها کمتر از اجرا نیست بلکه گاهی بیشتر هم هست.

دفترفنی قلب تپنده یک شرکت پیمانکاری است. اگر مهندسین دفترفنی یک شرکت نتوانند در مناقصه‌ای برنده شوند یا با نوشتن صورتجلسات و صورت وضعیت‌های خوب نتوانند تمام هزینه‌کرد پیمانکار را از کارفرما بگیرند تمام زحمت تیم اجرایی شرکت نابود شده، شرکت سودی نمی‌کند و مجبور به تعدیل نیرو می‌شود.

آخرین نیرویی که از یک شرکت پیمانکاری تعدیل می‌شود مهندس دفترفنی است چرا که تا آخرین روز باید صورت وضعیت قطعی دهد، اگر نیاز باشد لایحه تاخیرات و لایحه ضرر و زیان دهد. برای آزادسازی ضمانت‌نامه‌های پیمانکار اقدام کند و به دنبال پیروزی در یک مناقصه برای کار بعدی باشد!

پس اهمیت مهندسین دفترفنی را دست کم نگیرید. مهندسین عمران در دوران دانشگاه تنها یک واحد متره و برآورد داشتند که بدیهی است خیلی مختصر و غیر کاربردی بوده اما آموزش دفتر فنی آکادمی عمران اینجا به داد شما می‌رسد.

تمام ریزه‌کاری‌های قرارداد نویسی، شرایط عمومی و خصوصی پیمان، متره و برآورد، صورت وضعیت نویسی کارکرد و تعدیل، تهیه و تنظیم لایحه تاخیرات و ضرر و زیان، چگونگی شرکت در یک مناقصه و راز و رمز پیروزی در آن در آموزش دفتر فنی آکادمی عمران به نام نخبگان دفترفنی بر طبق پروژه‌های واقعی آموزش داده شده تا با خیال راحت صفر تا صد این حوزه را یاد بگیرید و از آن به خوبی کسب درآمد کنید.

آیا آموزش دفتر فنی پروژه محور و کاربردی وجود دارد؟!

اگر دوران دانشگاه را به خاطر بیاورید متوجه می‌شوید که از بین کلی سرفصل برای آموزش دفترفنی فقط یک درس متره گذراندیم. این در حالی است که کار یک مهندس دفترفنی از تحویل زمین آغاز شده و تا گرفتن ضمانت نامه‌های پیمانکار ادامه دارد.

در هیچ کجا به ما آموزش ندادند که چگونه در مناقصه شرکت کنیم. انواع تضامین پیمانکاری کدام اند و هر کدام چه ریزه‌کاری‌هایی دارند. پس برای کار در دفترفنی و تبدیل شدن به یک مهندس حرفه‌ای باید آموزش ببینیم.

با جستجو در گوگل می‌توانید به یکسری مطالب آموزشی دفتر فنی دست پیدا کنید اما عمدتا آنچه به دست می‌آورید فایل بخشنامه‌ها و نشریه‌هایی است که هر کدام نیاز به تفسیر دارند. به طور مثال تفسیر نشریه ۴۳۱۱ که در اکثر پروژه‌های عمرانی کشور ملاک عمل است و به موفقتنامه و شرایط عمومی و خصوصی آن استناد می‌شود نیاز به بیش از بیست ساعت تفسیر دارد.

اگر یک مهندس دفترفنی صرفا به روخوانی بخشنامه‌ها بپردازد و ریزه‌کاری‌های آن در پروژه را نداند نمی‌تواند ادعاهای مناسبی از جانب پیمانکار داشته باشد یا در مقابل ادعاهای پیمانکار مقابله کند. پس چیزی که نکات و اصول دفتر فنی را قابل فهم و کاربردی می‌کند، دیدن انواع نمونه‌ها و نحوه انجام محاسبات است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.