با توجه به افزایش روز به روز سیم کارت، فروشندگان سیمکارتهای دائمی این ادعا را دارند که بازار خرید و فروش سیمکارت و دلالی در آن، حتی از سرمایه گذاری بر بازار زمین و املاک، ماشین، دلار و طلا هم بیشتر میارزد و دلایلی را برای این ادعا مطرح میکنند.
قیمت گذاری سیم کارت رند میلیاردی در ایران، این روزها خبر جدیدی نیست. شاید باورتان نشود قیمت برخی از سیم کارت های دائمی در بازار فروش سیمکارت در کشور، از قیمت خانههای لوکس و ماشینهای خارجی هم بیشتر شده است، در حالی که عدهای محتاج نانی برای خوردن و سقفی برای بالای سر هستد، چه برسد به خرید سیم کارت های میلیاردی و لاکچری!
با توجه به آمار رسیده از سال پیش، قیمت سیمکارت های فعال تلفن همراه، تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، به بیش از ۱۴۱ میلیون عدد رسیده که ضریب نفوذ را به ۱۶۷ درصد میرساند. از میان سیم کارت های فروخته شده، ۲۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۴۹۵ خط دائمی فعال و ۱۱۳ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۴۹۳ خط اعتباری فعال وجود دارد که مجموع خطوط دائمی و اعتباری فعال را به ۱۴۱ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۹۸۸ عدد میرساند. همچنین ضریب نفوذ تلفن همراه تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۱۶۷ درصد رسیده است.
خطوط تلفن همراه در آنتن دهی و استفاده برای ارتباط با سایرین، در عمل هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ مدت هاست با قیمتهایی کاملا متفاوت نسبت به یکدیگر خرید و فروش میشوند. سیمکارتهای دائمی که غالبا گرانتر از خطوط اعتباری هستند، بازار داغی حتی در فضای مجازی دارند؛ اما چرا سیمکارت که یک کالای مصرفی است، در کشور به یک کالای لوکس تبدیل شده است؟ و اینکه علت تفاوت قیمتها در چیست؟ چرا یک سیمکارت با قیمت ۷ میلیون قابل خریداری و دیگری چند صد میلیارد قیمت دارد؟
اینها در حالی هستند که وزارت کار، خط فقر برای یک خانواده چهارنفره تهرانی را ۱۴.۷ میلیون تومان اعلام کرده و بانک مرکزی، خبر از متوسط قیمت مسکن در تهران به ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داده است و در این شرایط مردم هستند که قربانی سیاست گذاریهای اقتصادی مسئولان میشوند و طبقات اجتماعی به سمت قشر فرودست تنزل پیدا میکنند.
برای لیز موهای زائد به سایت سپیدار مراجعه کنید