با کاربردهای ورق سیاه و ورق روغنی آشنا شوید

0

با کاربردهای ورق سیاه و ورق روغنی آشنا شوید

بررسی و مقایسه ورق سیاه و ورق روغنی همواره یکی از دغدغه‌های خریداران و مهندسان پروژه بوده است. درواقع این دو ورق از پرفروش‌ترین محصولات موجود در بازار هستند و انتخاب آن‌ها برای پروژه نیاز به کسب اطلاعات فراوان درخصوص تفاوت این دو محصول دارد. تفاوت‌های زیادی بین ورق روغنی و ورق سیاه وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به شکل ظاهری، کاربرد، قیمت و کیفیت اشاره کرد. ولی مهمترین پارامتری که موجب تفاوت این دو ورق شده تفاوت در فرآیند تولید آن‌ها است. بنابراین در ابتدا به بررسی نحوه تولید ورق سیاه و روغنی می‌پردازیم و پس از آن به طورمفصل تفاوت این دو ورق را بررسی خواهیم کرد.

فرآیند تولید ورق سیاه

برای تولید ورق سیاه از فرآیند نورد گرم استفاده شده به طوری که طی این فرآیند تختال و شمش در دمای بالایی قرار داده می‌شوند. پس از حرارت دادن، این محصولات اولیه از قفسه‌های نورد عبور داده می‌شوند و شکل ظاهری آن‌ها تغییر می‌کند. عمده‌ترین تفاوت ورق گرم و ورق روغنی نحوه نورد آن‌ها است. به طوری که ورق‌های سیاه در دمای بالایی نورد شده و ورق روغنی در دمای پایین تحت فرآیند نورد قرار می‌گیرد.

درواقع تفاوت در نحوه تولید این دومحصول موجب شکل‌گیری خواص و کاربردهای متفاوتی برای آن‌ها خواهد شد. ورق سیاه به دلیل حرارت دیدن در دمای بالا و عدم انجام فرآیند سردکاری و اسیدشویی دارای ظاهری تیره‌تر بوده و از این رو با نام ورق سیاه آهنی در بازار شناخته می‌شود. این امر نهایتا بر کیفیت و قیمت ورق سیاه تاثیرگذار است.

فرآیند تولید ورق روغنی

همانطور که ذکر شد ورق روغنی حاصل فرآیند نورد سرد بوده از این رو کیفیت و ظاهر بهتری نسبت به ورق سیاه دارد. فرآیند نورد ورق روغنی در دمای پایینی شکل گرفته و در نتیجه این محصول در کاربردهایی که ظاهر اهمیت دارد، استفاده می‌شود. ورق روغنی پس از تولید وارد مرحله اسیدشویی و روغن کاری شده و تمامی ذرات و اکسیدهای موجود برروی سطح ورق در این مرحله شسته می‌شوند. بنابراین اصلی‌ترین تفاوت فرآیند تولید این دو محصول را می‌توان در مراحل آخر و پس از نورد نهایی دانست. واضح است که قیمت ورق روغنی به دلیل انجام مراحل پیچیده و کیفیت بالا نسبت به ورق سیاه بیشتر است.

کاربرد ورق سیاه و ورق روغنی

مهمترین تفاوت در کاربرد این دو محصول به ظاهر و مقاومت آن‌ها برمی‌گردد. ورق روغنی دارای ظاهری شفاف و درخشان بوده به همین دلیل در کاربردهایی که ظاهر اهمیت بالایی دارد استفاده می‌شود. برای مثال ورق روغنی پایه اصلی استفاده در وسایل آشپزخانه و دکوراسیون است. همچنین از این محصول به عنوان ماده اولیه برای تولید ورق گالوانیزه و رنگی نیز استفاده می‌شود. ورق سیاه نیز در صنایعی همچون تانکرسازی، بدنه خودرو و ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد. ورق سیاه فولادی دارای انعطاف پذیری کمتری نسبت به ورق روغنی بوده و این تفاوت نیز موجب کاربردهای متفاوت این دو محصول شده است.

تفاوت‌های ورق سیاه و روغنی

در مطالب بالا به فرآیند تولید به عنوان یکی از مهمترین تفاوت‌های ورق سیاه و ورق روغنی اشاره کردیم. روش تولید این دو محصول موجب ایجاد تفاوت‌های دیگری در آن‌ها نیز شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. کیفیت این دومحصول از دوجنبه مختلف قابل بررسی است. ورق سیاه دارای درصد کربن بالاتر و استحکام بیشتری نسبت به ورق روغنی است. ازطرف دیگر ورق روغنی دقت ابعادی بالاتری نسبت به ورق‌های نورد گرم دارد. بنابراین بهتر است خریداران براساس نوع نیاز خود ورقی با مشخصات مطلوب را انتخاب کنند. همچنین ورق نورد سرد به دلیل فرآیند تولید پیچیده و سطح شفاف و صاف دارای قیمت بیشتری نسبت به ورق گرم است. در نهایت با بررسی دقیق این تفاوت‌ها و شناخت نیاز پروژه به راحتی می‌توانید محصول مناسب را انتخاب کنید.

2.5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.