عوارض جدی یبوست را بشناسید!

0

متاسفاه باید بگوییم که براساس تحقیقات و آمارهای سالانه سازمان بهداشت جهانی اشخاص زیادی با گروه‌های سنی مختلف به یبوست مبتلا می‌ شوند که می توان از میان آن ها خانم های باردار و افرادی که به سوء تغذیه شدید دچار هستند را نام برد. به دلیل رواج تغدیه ناسالم و فست فود ، در کشورهایی مانند امریکا که پیشرفته تر نیز هستند از هر 100 نفر بزرگسال ، حدود 16 نفر این ناراحتی را تجربه می ‌کنند. این بیماری با بالا رفتن سن نیز افزایش می ‌یابد که آمار آن در 60 ساله ها ، به طور تقریبی ، 33 نفر از هر 100 نفر می باشد. یکی از عوارض یبوست مزمن در واقع خونریزی و فقر آهن می باشد. رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند نقش کلیدی در درمان و پیشگیری یبوست داشته باشد. در صورتی که افرادی که به این بیماری دچار شده اند به درمان آن توجهی نداشته باشند ، به بواسیر (هموروئید) و زخم مقعد منجر خواهد شد که در مواقع حاد به جراحی بواسیر نیاز دارد و تا پایان عمر، فرد اجابت مزاج راحتی را تجربه نخواهد کرد. یبوست در اصطلاح پزشکی ، زمانی است که شخصی دچار مشکل دفع مدفوع و کاهش حرکات روده شود. با توجه به اینکه عادات دفع روده در هر فردی متفاوت می باشد ، اما کسانی که به یبوست مبتلا هستند ، کمتر از سه بار در هفته مدفوع خود را دفع می‌‎ کنند که بسیار کم است و حتما این اشخاص باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند. به طور کلی باید بگوییم که کسانی که کمتر از 3 بار دفع مدفوعی خشک و سفت ، همراه با درد و مشکل به همراه زور زدن دارند ، به یبوست دچار می باشند. گاهی شدت خشکی مدفوع هنگام یبوست به قدری است که بیمار در حین اجابت مزاج با خونریزی مواجه می شود. بواسیر در واقع عارضه ای تقریبا رایج است که بیش از نیمی از اشخاص تا ۵۰ سال ، علائم آن را تجربه می کنند. به ‌طور کلی احتمال مبتلایان به بواسیر در بین زنان و مردان پس از ۳۰ سالگی و بالا رفتن سن به دلیل کم شدن فعالیت آن ها افزایش می یابد. با ما همراه باشید تا با این بیماری و مشکلاتی که با خود به وجود می آورد آشنا شوید تا بیشتر از قبل به تغذیه و عادت خود توجه کنید.

عوارض جدی یبوست را بشناسید! - شفا کلینیک

 

 عوارض یبوست را بشناسید و آن ها را جدی بگیرید!!

در واقع اگر یبوست مقطعی و کوتاه مدت باشد مانند بانوان که بازه زمانی بارداری و بعد از آن به این عارضه دچار می شوند ، عوارض زیادی ندارد و با درمان های خانگی می توان از شدت آن کاست. در صورتی که طولانی مدت بود ، شخص به عوارضی مانند بیماری شقاق ، بی اختیاری مدفوع ، بواسیر ، بیرون زدگی روده از مقعد و غیره دچار می شود در صورتی که در مدت طولانی درمان نشود ممکن است به سرطان منجر شود. یبوست مزمن ، شامل عوارضی است که عبارتند از :

  • زور زدن بیش از حد  در زمان دفع که سبب التهاب رگ های مقعد و در نتیجه ایجاد بواسیر می‌ شود.
  • پارگی یا شکاف در مقعد هنگام دفع  مدفوع خشک ، سفت و بزرگ که باعث پارگی در مقعد می شود.
  • گیر کردن مدفوع در زمان خروج که با مدفوع بزرگ ، فرد به شکاف های مقعدی نیز دچار می ‌شود.
  • رکتوسل که اغلب در خانم ها رخ می دهد که به دلیل ایجاد فشار به مقعد باعث برآمده شدن راست روده به واژن می شود.

بیماری بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید در واقع  به گشاد شدن و متورم شدن رگ‌های موجود در مجرای مقعدی می‌ گویند که این رگ ها به کنترل مدفوع کمک می ‌کنند. با متورم شدن این رگ ها که در قسمت پایین راست روده و مقعد فرد وجود دارد ، اشخاص به بیماری بواسیر مبتلا می ‌شوند که در حالت فیزیولوژیک از بافت همبند و مجرای سیاهرگی همانند بالشتکی مرکب عمل می‌ کنند. دیواره رگ‌های خونی در این ناحیه از روده ، گاهی به اندازه ای نازک می شود ، که رگ‌ها با ملتهب شدن و دردناک شدن ، خونریزی می کنند. به‌ طور کلی بیماری بواسیر مهم‌ ترین دلایل خونریزی مقعدی می باشد. بواسیر سه نوع است ، داخلی و خارجی و بواسیر ترومبوز که بواسیر داخلی در عمق راست روده به وجود می آید به طوری که از بیرون قابل مشاهده نیست. در بعضی مواقع این بواسیر بدون درد می باشد اما با خونریزی مقعدی علائم آن آشکار می شود. فشار یا زور زدن در زمان دفع مدفوع ، بعضی مواقع بواسیر داخلی را تحت فشار قرار داده که این امر باعث خارج شدن روده از مقعد می ‌شود. به دلیل این ویژگی به بواسیر داخلی ، بواسیر برجسته نیز گفته می‌شود که بسیار دردناک است. بواسیر خارجی به راحتی قابل مشاهده است زیرا در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود. این نوع نیز به دلیل وجود عصب های حساس ، دردناک می باشد. در این زمان هنگام  فشار در زمان دفع مدفوع  ، فرد به خونریزی دچار می شود. بواسیر ترومبوز ، که  از تجمع خون در بواسیر خارجی ایجاد می شود و علائمی مانند تورم  ، درد شدید  ،  التهاب و وجود توده سخت در کنار مقعد را دارد.

هموروئید چگونه توسط پزشک تشخیص داده می‌شود؟

با ذکر مواردی که در مطالب بالا گفته شد ، هر شخصی که علائم ذکر شده را داشت ، می بایست به پزشک مراجعه کند. البته باید توجه کنید که دو بیماری سرطان مقعد و روده بزرگ نیز می‌توانند منجر به خونریزی مقعدی شوند. هنگام مراجعه به پزشک ، با ذکر علائم خود ، و معاینات بدنی توسط ایشان ، آزمایشات لازم به جهت تایید یا عدم بیماری ، را انجام می دهید.

منبع : مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی شفا کلینیک

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.